söndag 30 december 2018

Årets husbilsresor

Då var vi framme vid årets sista dag. Naturligtvis tänker man tillbaka på det gångna året och vad vi gjort då under 2018.

När det gäller husbilsresor så blev det faktiskt 2 resor till Spanien. Nu var det ju inte tänkt så från början, men med husbil, så kan man ändra rutten man tidigare tänkt. Tanken var ju att besöka Korsika och Sardinien till våren.
På vägen dit fick vi veta att sonen Stefan skulle fira sin 50 årsdag i Spanien, i syrrans hus. Så vi lade om planerna och for ner till Torrevieja för att överraska honom.

Det blev ett trevligt möte med barn och barnbarn.
Efter firandet så vände vi tillbaka mot vårat första mål och nu passade vi på att besöka Pisa i väntan på färjan.

Vi åkte runt på först Korsika och kunde konstatera att det var en vacker ö, men vägarna!....de kunde ha varit bättre. Ingemar som inte gillar höjder och smala krokiga vägar, fick verkligen hålla hårt om ratten.

Vi klarade oss utan missöden och fick fantastiska upplevelser med både vilda grisar och andra djur. Vi besökte också de fantastiska stenfynden i Filitosa.

En kort resa över till Sardinien och där testade jag benen i Kungen av Argoniens trappa

Sardinen hade bättre vägar och fantastiska stränder, här blev det också bad. Fricampade ibland, när det gick och tog in på camping eller ställplats, när vi behövde tvätta. Vi besökte utgrävningar av antika städer, gamla byar och åkte båt till grottorna.
Sardinien skulle jag gärna besöka igen.

Tillbaka i Sverige besökte vi bloggvänner och fixade med husbilen. Sommaren tog vi med oss hem och kunde njuta av mera bad, sol och umgänge med barn och barnbarn.
Själv fyllde jag 75 år i Juni och det firades tillsammans med  Ulla och Torgny med Trolska båtturer på sjön Bunn och i husbilen, där vi fick problem med kylskåpet.

Med våra kompisar Annica och Thomas körde vi runt i Småland och fricampade vid små sjöar. Badade och besökte okända och kända platser. Sverige har mycket att utforska....bara vädret är bra. 😃

I September besökte vi också Adelövs marknad och gjorde en tur till Ölands norra udde.
Sedan var det dags att planera höstresan. Planerna var att besöka Tjeckien och Ungern.
Vi tog båten från Trelleborg till Sassnitz, både billig och bra resa över. Besökte Spreewald i Tyskland och fortsatte mot Tjeckien. Besökte Tisky stenar och Terezinstadt.

Eftersom vi tyckte det här med vinjetter och boxar var krångligt att få tag på, vår bil väger över 3,5 t och Ungern verkade också vara besvärligt. Vi bestämde oss då för att ta vägen Italien till Frankrike över Alperna och vidare till solsäkra Spanien i stället. Och tur var väl det för senare kom ett riktigt busväder över Italien och Kroatien m fl länder på östsidan.

Ja då var väl cirkeln sluten, kan man säga, när vi var tillbaka till Torrevieja och dotterns hus.

Oktober och November åkte vi runt lite efter kusten, Alicante till Aguilas, träffade kompisar och njöt av sol och värme och även några salta dopp i Medelhavet. Det blev både fricamping och ställplatser vi övernattade på.

Vi avslutar 2018 på hemmaplan tillsammans med kompisarna Ulla, Torgny, Annica och Thomas, men den 6 februari 2019 är vi tillbaka i husbilen och ser fram emot nya bekantskaper, nya platser och nya äventyr.

Önskar alla ett riktigt

Bildresultat för gott nytt år

Hoppas vi ses någonstans efter vägen.

1. Visst är det kul att titta tillbaka på året som gått och sedan kan man bara undra hur fort det gått.
    Vilka härliga resor ni gjort i år både här hemma och nere i Europa.
    Vi kan bara önska ett Gott Nytt År och en fortsatt fin husbilsresa.

1. Tack! Ja det visade sig blivit en hel del småresor här hemma, och har man en husbil så ska den ju utnyttjas. 😁

2. Det är roligt att tänka tillbaka på året som gått...när man haft trevligt. Ni ser ut att ha haft det trevligt på era husbilsresor också. Kram o Gott Nytt år

1. Ja visst är det. Önskar er detsamma om än lite sent.

3. Fin sammanfattning du gjort om era resor.
    God fortsättnng på det nya året.
    Kram från oss

1. Tack! Vi får se vad detta året kommer att ge. Tack detsamma.

4. Det ser ut som att ni hann med mycket med husbilen. Kul att titta tillbaka och minnas. God fortsättning!

1. Ja när man summerar det hela så märker man att det blev en hel del resor 2018. Detsamma önskar vi er.

5. Vilka härliga och spännande resor ni har gjort! Roligt att vi har fått följa med :) God fortsättning på det nya året!

6. Vilken fin summering av husbilsåret. Ha nu en bra fortsättning på 2019 med många bra resor!! Kramar