torsdag 17 maj 2018

Vattentrubbel och bröllopsdag.

Nu har vi varit hemma en vecka och inte har jag haft tid med bloggen, men här kommer en sammanfattning av veckan som gått.
Vi hade lite problem på färjan från Helsingör till Helsingborg, bogvisiret ville inte gå ner. Efter ca 5-10 minuter så kunde vi lägga ut och en kvart senare var vi på svensk mark igen. Om vi hade sol och varmt söder ut, så var det precis lika soligt och varmt här hemma.

Första stoppet blev hos husbilsvännerna Mats och Wiwi-Ann i Höganäs. Alltid lika trevligt att träffas och prata om resor och nu om Korsika och Sardinien. Det blev grillat och Eurovisionsschlagern på TV.  Vi blev så klart kvar över natten.

Fortsatte mot Svenljunga och nu var det andra paret husbilsvänner, som vi skulle besöka. Ulla och Torgny  hade vi inte träffat sedan vi var i Spanien i 2 veckor under november 2017. Nu hade de kommit hem redan i April efter 6 månader utomlands. Vi blev bjudna på middag även här och kunde sitta ute och äta i det fina vädret. Tänk vad husbilslivet ger oss många fina vänner.

Det kändes skönt att komma hem, men.....fy så mycket jobb vi hade framför oss. Gräset var över dm högt och massor av vissna blomställningar och ogräs i landen. Ingemar var tvungen att köra över gräset med åkgräsklipparen först innan han kunde ställa ut robotklipparen.

Då började problemen komma ett efter ett. Robotklipparen vägrade att starta och trots att Ingemar kollade över alla ledningar, så fanns ingen ström fram till laddstationen. Nu har han beställt några kablar och de ska vi få idag, då hoppas vi att den ska gå igång och göra jobbet med gräsmattan.

Sonen Tomas med familj kom för att göra i ordning sin båt inför sommaren. Den ska tvättas, bottenmålas, och städas inuti. Lite slipning och lackning på en del träytor....det fixade Carin.

Efter ett sådant jobb behöver man ju lite fika också. Vi hade hunnit få ut möblerna och lagt i dynor och kuddar, men resten får vänta ett tag.

När vi kom ut till husbilen så såg vi en mörk fläck på gatan....läckte det från avloppet? Vid närmare koll så var hela toaletten och golvet vattenfyllt. Antagligen hade spolknappen fastnat och fortsatt fylla på vatten i toan, som sedan svämmade över. Tur i oturen så stod bilen så att den lutade  och vattnet kunde rinna ut. Nu har det torkat upp, mycket tack vare det fina vädret.

I trädgården växer det, de flesta lökväxter har blommat över. Överraskningen var de här tulpanerna eller tulpanen för det är bara en lök, men med 9 blommor!!! Jag hade ingen aning om att jag satt dessa....men så fina.
I det här vädret får man ju sådan lust att plantera om och sätta ut sina pelargoner. I pannrummet hade jag de största krukorna och nu skulle de ut för att klippas ner och vattnas. När jag ska hämta dem får jag en droppe vatten i nacken. Förvånad tittade jag upp....det skulle inte komma vatten uppifrån. Jodå... där kom nästa droppe.
Då var det dags att ringa rörmokaren också....den här ventilen var det dags att byta.

Ingemar har fortsatt med trädgårdsarbetet och jag har klippt rosor och rensat alla gamla fröställningar, som var kvar efter vintern samt planterat om blommor.
Min vita Rhododendron blommar för fullt, men den röda tycks inte trivas. De rosa på framsidan lär inte blomma än på länge, så jag får glädjas åt den vita.

Husbilen är städad och alla sängkläder tvättade. En ny matta vid dörren är inlagd. Det var ett pussel att klippa till den då det inte finns några raka kanter....hur tänker de som planerar inredningen? Nu väntar tvättning av utsidan samt en del reparationsarbeten på småskador på bilen.

Idag är det dess utom vår 38:e bröllopsdag. Lika fint väder som den dagen + 18 gr på morgonen och det stiger nog under dagen.

Då var man ung och smärt, idag känner jag mig fortfarande ung, men inte.....😁
Skorna,  vinröd mocka, har jag kvar och de är nog ok även idag.