torsdag 31 maj 2018

Sommar, sommar, sommar

Sedan vi kom hem...den 10 maj.... har vi haft ett kanonväder, där temperaturen varit ca 23 gr och mer nästan varje dag. Lite för bra, när man ska fixa allt i trädgården. 
Att bada i maj och där vattnet har hållit en temp på ca +20 till 22 gr, tror jag inte har hänt sedan 1978.


Än så länge är vattnet för högt för att kunna sätta ut hela bryggan, vi får nöja oss med hälften tills vidare.


Som många tidigare år får vi besök av Kanadagässen och deras ungar, i år hade de 13 st.


Många av dagarna har jag valt att stå i skuggan och den har jag på nedsidan av huset där jag också har mitt planteringsbord. Nu har jag planterat de flesta av mina pelargonior. Passade också på att sätta lite smultronplantor i höga krukor, så att barnbarnen ska kunna plocka bären.


Barnbarnen ja....vi har varit och besökt våra minsta barnbarn hos yngste sonen Peter. Passade också på att gratulera honom på hans 33 födelsedag. Han föddes ju på Mors Dag, så det passade bra att gratta honom en dag sent. 😀


Med den här värmen så blir det tidiga jordgubbar i år. Redan finns mycket kart och nu är det snart dags att skydda dem från fåglarna.


Förra året sådde jag frö av stor Vallmo och planterade ut....i år får vi njuta av de vackra blommorna. 
Den 12 juni 2012 fick jag ett skott av ett vackert syrenträd på Öland och i år har det för första gången blommat med 6 stora mörkröda klasar. Inte nog med att de var vackra....de doftade också otroligt gott...i hela trädgården.


När vi var ute och åkte på lite mindre vägar, på Korsika och Sardinien, fick bilen en del repor från buskar mm. Nu har Ingemar putsat, fejat och polerat trots värmen och nu lyser Rapidon blank och fin.  
Om drygt 2 veckor ska vi ut på en kortare tur, men mer om det längre fram.
Nu är de flesta landen rensade och klara, lite persilja och dill, samt lite blomsterfrön och potatis har kommit i jorden och även idag blev det bad. 
Tur att man har sjön nära, både för bad och vattning....för nu är det torrt ute. Värmen ser ut att stanna kvar, här nere i södra Sverige, ytterligare en vecka.
Njut av värmen och det soliga vädret....vem vet hur vädret blir i Juli. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar