fredag 7 september 2018

Adelövs marknad och svamp

Vaknade före kl 7 av tunga fordon som lastade av något utanför vår husbil. Jag upp och kollade....det var stora asfaltmaskiner. 😡 Jag som hade hoppats på att få sova till kl 8....låg kvar en stund, men sen var det lika bra att gå upp. Vi körde sedan in till Gränna för att ta ut lite kontanter till marknaden, lite problem vid uttagsautomaten, men till slut fick vi ut lite pengar. Sedan  var vi på väg till Adelövs marknadsom vi hade hört talas om.
Redan några km därifrån började kön till parkeringarna. Vi valde den första parkeringen från Grännahållet, parkeringsavgift 50 kr och det var nästan fullt. Vi fick gå ca 700 till själva marknadens början och den startade redan vid infarten till Adelöv.


Här fanns allt.... från godis, blommor, skinn, kläder, hemvävda mattor, bröd, charkuterier, leksaker och en massa annat. Ungefär som i Spanien. 😀  Det fanns säkert 10 stånd med samma sorts varor, så missade du ett fanns det fler längre fram. Många ställen där du kunde äta eller bara ta en kaffe. 



Det var nog den största marknad vi varit på. Kunde aldrig tro att den skulle vara så stor. "Marknadsgator" åt olika håll.


Går man i 2 timmar så blir man hungrig och då satt en korv med bröd fint. Levande musik och tivoli gjorde stämningen hög.


Vi som inte trodde vi skulle handla så mycket, hade flera tunga påsar att bära på tillbaka till husbilen. Vi hade hittat en varpfläta, så nu kan jag börja väva igen. Och Hugos goda isterband och rökta falukorv kan man ju inte motstå. 
Tillbaka till husbilen så smakade de bra med kaffe och nybakt bröd.


Från marknaden fortsatte vi mot Hullaryd och vidare mot Lekeryd och väg 132 mot Jönköping. 
Många fina röda stugor åker vi förbi, men de här var nog de roligaste, byggda runt ett litet berg. 😀


När vi kommer ner mot mot Husqvarna/Jönköping, kunde vi se parkeringen för husbilar på Elmia.


Vi tänkte nu köra till vår stuga, men inte den vanliga vägen. Som vanligt vill vi köra nya vägar och nu blev det vägen från Bottnaryd. Sedan hamnade vi på en "rättöversväg" till Bjurbäck. Till en början asfalt men sen grusväg....som vanligt. 😄


Kyrkor finns i varje by än så länge. Det hålls nog inte så många högmässor där längre, de precis som skolorna, läggs ner mer och mer tyvärr.


Vid femtiden var vi framme i vår egen stuga eller torpet som vi också säger.


Först klippa gräset, som växt ordentligt av regnet. Sen bar det av ut i skogen för lite svampplockning. Det finns många vita svampar i år som man ska passa sig för. 


Men de här fick följa med i min korg.


Rynkad Tofsskivling är en läcker matsvamp, som jag gärna torkar och i år fanns det mycket, men masken gillar dom också.



Till en början hittade vi inte så många kantareller, men så kom vi ut på en gammal stig där det brukar finnas kantareller och där satt de och även vid bäcken i den fuktiga mossan.


Jag hade hoppats på att få med några Karl-Johan svampar att torka, men vi var en vecka för sent ute. De fanns i massor, men de flesta var "övermogna". Vi fick i alla fall ihop två korgar med härlig blandsvamp på Kantareller, Kremlor, Smörsopp, Björksopp, Vårtig röksvamp, Karljohan och Sotbrun vaxskivling.


Nu är de rensade och kokta och ska in i frysen.
Idag ska vi leta efter lingon och hoppas att de inte är övermogna.


Så här såg slingan ut som vi åkte från Sjötofta till Röttle hamn vidare till Adelöv och till vår stuga.
Ha de gott alla ni som är på Elmia.





7 kommentarer:

  1. Oj, oj, det är nog 40 år sedan jag var på mAdelövs Marknad, trots att jag har så nära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj det var länge sedan. Då är det nog på tiden att du gör ett besök där.

      Radera
  2. Vad svamp ni hittar! Vi har tyvärr inte hunnit ut i skogen mer än en gång och då var det nog alldeles för torrt. Våra vänner har plockat massor med Karl Johan, mums!

    SvaraRadera
  3. För vår del blir det inte så mycket marknadsturer nu sen marknaden som fanns utanför dörren på fredagar flyttade på sig.
    Oj vad mycket svamp ni hittade! Jag vågar inte plocka då jag behöver en skylt som talar om vad det är för svamp :-) Jo, jag plockar i och för sig i affären där det finns såna skyltar och där svampen dessutom finns i bekväm plockhöjd :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte fel att plocka svamp i diskarna på affärerna heller. Jag tror inte jag skulle våga plocka svamp i Spanien....om jag nu skulle hitta någon. Haha.

      Radera
  4. Sedär! Blev nåt fel när jag skulle publicera, men med hjälp av backtangenten hittade jag den igen :-D

    SvaraRadera