fredag 30 mars 2012

Del 2 Vi kör mot gränsen.

Vid tre-tiden var vi klara för nytt resmål. Den här gången skulle vi nattparkera på ganska hög höjd, Resia nära gränsen till Österrike. Vi har tänkt oss åka samma väg tillbaka, som när vi i höstas åkte in i Italien, alltså vägen över Fernpass mot Füssen. Fortfarande varmt ute och ljumma vindar, men vi har sett på YR.no att det kommer ner kyligare väder över Italien nästa vecka. Vi får väl börja vänja oss vid sämre väder.


Redan efter någon mil börjar bergen komma, nu har vi lämnat låglandet helt.



Våren har kommit även här, fruktträden blommar och träden lyser ljusgröna.


Vi kör mot Trento och sedan vidare mot Bolsano, men har valt bort betalvägen.


När vi stannade och åt såg vi de här bollarna i träden, någon som vet vad det är?


Vi åker förbi massor av vin-odlingar


På flera ställen ser vi att de vattnar, kan det vara så att de väntar kalla nätter eller så behövs det bevattning.


 Nu ser vi snö på alptopparna och när vi kommer fram till parkeringen vid Linbanan i Resia N46°49´17 E010°30´37 kommer pistmaskinen ner från backen, skidor kan man nog åka högre upp. Här står vi gratis, tillsammans med ca 10  tyska husbilar, troligen på väg ner till Italien för att fira Påsken, 


Det viner utanför och vi är på 1500m/öh det är bara +3° lite annat mot de +25° vi hade idag på em.  I morgon far vi mot Tyskland och när jag har tillgång till internet nästa gång vet jag inte. 





4 kommentarer:

  1. Puhh, de va jobbigt! Nu orkar jag inte gå mera på flera dagar så nu hoppas jag att det är slut på alla dessa promenaderna ÖPPÅT. Nedför går väl an men nu är jag trött.
    Välkomna till Svedala och ta det lugnt med BLYFOTEN. Hls Kurt

    SvaraRadera
  2. Dom där taggiga sakerna har vi här också och jag trodde att det var kastanj, men det kan vara fel.
    Håller med Kurt, inga fler promenader ÖPPÅT.

    SvaraRadera
  3. Puh, inget vidare de där med tänderna......åker ni om Stuttgart?

    SvaraRadera
  4. Haag minns en gång när vi var i USA, och en liten brygga lossade, då fäste jag den med tuggummi och sedan gick jag till Apoteket och fick någon massa att trycka dit och så på med bryggan. Skulle stoppa bakterier att komma ner också. Kanske skall du fråga på ett apotek. Det är ju tråkigt att äta bara flytande, men du får väl dricka lite stärkande vin eller så också. Hur som helst så får ni uppleva fina vyer. Var rädda om er och kör försiktigt. Vi är snart framme i Råå utanför Helsingborg hos våra vänner. Stannar några dagar sedan över till Danmark först, tillsammans med våra vänner. Där firar vi påsk i Ribe och sedan blir det Tyskland. Vi hörs. 3 M

    SvaraRadera