tisdag 18 oktober 2011

Sirmione - La Spezia

Vaknade tidigt som vanligt, öppnade draperierna och hade den här fina utsikten.



Vi tog en morgonpromenad mot den gamla staden Sirmione, mycket sevärd faktiskt. Men som vanligt satsar alla på turister, för restauranger och souvernir-butiker fanns det gott om. Den här gången var det Ingemar som fick en ny tröja.

 

Man får ju vårkänslor.... när man ser att det planteras penséer för fullt. Utanför restaurangerna kan se många olika typer av stolar, jag tyckte de här såg fina ut....men inga matgäster ännu.



 Många trånga små gränder, här får man se upp för bilarna kör som bara den.


Det som förvånade mig var att man placerat ut stora plastiga sniglar överallt, men säkert finns en förklaring på det. Jag tycker däremot inte att de passar in i den här miljön.




Vi hade sett en TIM-butik när vi körde hit, till den åkte vi nu, så jag kunde köpa mitt internet….och nu har jag ett som ska klara sig fram till i mitten av december, så blogga ska jag kunna göra. Vi ställde in GPS( vi kan väl kalla henne Berit), på Parma och inga betalvägar vilket gjorde att vi hamnade på småvägar, men det var mindre trafik på dem.


Vi kom igenom en by där det var cykeltävling, Ingemar sa att vi kom i mål som femma :-)


I Parma hittade vi till IKEA ....ja om man ska vara ärlig....så blev det lite felkörning här och där,här passade vi på att äta. Småhandlade lite och sen ställde vi in Berit på La Spezia. Hade fått ett sms att våra kompisar också skulle dit.  Så fort vi kom upp på motorvägen började det mulna på.


Ingemar tyckte det var bra att vi valde motorvägen för vi skulle ju över bergen och det var många tunnlar och den andra vägen var väl kurvig, dessutom började det regna. Det kostade oss 12.30 € att köra de drygt 110 km på motorvägen.

Många stoppljus i stan men det tycks inte gälla alla.


Framme  18.45 vid den ställplats jag knappat in, La Spezia N 44 06 15 E 09 51 33 och här väntade våra kompisar.


Idag har vi kört 230 km och det är den kortaste biten fram till idag.
Vädret började med sol och + 12 gr i morse, sen blev det ca 16 gr och regn.
I morgon ska vi nog flytta oss mot en annan stpl. Ha det gott alla.

8 kommentarer:

  1. Vackra bilder och ni kommer väl ihåg att "efter regn kommer solsken"

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra foton! Skönt få följa med er. Ha dé!

    SvaraRadera
  3. Superba foton som vanligt som bringar avund hos oss som följer bloggen! Fortsätt gärna så :-) Alltid roligt att se vilken miljö eller naturtyp ni befinner er i.

    SvaraRadera
  4. Ohhh nu blir jag längtig....bara kända vyer, var ju inte länge sedan vi var där.
    Fortsatt skön resa:)

    SvaraRadera
  5. Återigen fina bilder med både sol o regn på er
    resa söderut till Sicilien !!!!!
    Trevligt att träffa vänner söderut förstår vi !!
    Undrar hur många mil ni har kört totalt hittills
    på er resa söderöver ????
    Vad kostar dieseln i Italien tro ???
    Ha det bra hälsar vi er.......

    SvaraRadera
  6. I Sirmione missade vi sniglarna men det var nog bara bra. Ställplatsen i La Spezia lyckades vi inte hitta utan fick åka vidare. Ha en fortsatt bra resa!

    SvaraRadera
  7. Härligt ni verkar ha det! Finfina foton också
    kul att kunna följa med er på er resa, via datorn.
    Lite avis är jag allt! Eller ska jag vara ärlig så väldigt avis! Vill fly hösten nu!

    SvaraRadera
  8. Kom in på eran Blogg via HBK, roligt att läsa den. Vi har själva kommit hem från 5v semester i Italien och var också i Sirmione och funderade över de stora sniglarna? Våran italienska sträckte sig inte så långt att vi kunde fråga o begripa svaret! Längtar ut igen när ni skriver o berättar, men får vänta ett tag. Fram tills dess får vi hålla till godo med min Blogg där jag håller på att uppdatera resan m bilder.
    Ha en fortsatt trevlig resa Yvonne HBK:are 2066

    SvaraRadera