lördag 15 oktober 2011

Mot Färjan till Tyskland

Vaknade av klockan 6.15, Ingemar hade varit vaken strax före klockan ringde....sa han . Det var fortfarande mörkt ute men solen var på väg upp.


 Först frukost och sen iväg till färjan.  En glad överraskning när vi skulle betala, vi fick 20% rabatt för att vi var medlemmar i MHCS, en förtjänst på 252 kr, biljetten gick på 1058kr, för enkel resa.

Många färjor avgår härifrån till Tyskland, gissa namnet på den som har den här målningen.


Vi behövde inte vänta många minuter innan vi fick köra på, men sen var färjan 30 min försenad ändå. Solen gick upp under tiden som vi väntade.


Lugn och fin överresa, ingen blåst att tala om och inga höga vågor.....jag kunde njuta av överfarten.

Rügen lika fin som tidigare, fantastiska vita klippor möter oss. På färjan fanns en tavla, som visade hur långt vi hade kommit, hur många knop färjan hade och klockan, här är vi nästan framme.




Från Sassnitz fortsatte vi mot Stralsund och den höga bron, det finns en stpl strax nedanför bron.


Vi fortsatte mot Berlin med bara några få rök/ fika stopp.


  Ibland kör man genom täta alléer nästan som i en tunnel av träd. 


Nu har vi kommit till den  del av Tyskland som är väldigt platt och nästan ingen skog, bara en massa åkrar och då passar det bra att köra autoban, vilket jag inte är så förtjust i annars, men vill man fort ner till värmen så går det bra.
Vi har nu hittat en stpl i Werde N 52 22 41 E 12 56 13 (den finns i Board Atlas) och ligger lite söder om Potsdam som ju ligger   väster om Berlin.


Jag har problem med mitt internet....eftersom jag bytt abonnemang i Tele 2, så funkade inte den gamla olåsta dongen längre. Han lurade mig försäljaren, jag sa att jag inte ville byta om jag fick en som var låst. Då sa han att den gamla skulle gå att använda i Tyskland ändå…..men se det gick ju inte. Nu ska vi leta reda på en Vodafone butik och det ska finnas en runt hörnet och se om de kan hjälpa mig med en ny sticka.

Vädret har varit strålande men lite kallt bara +9gr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar