lördag 5 oktober 2019

Neubrandenburg och vi fortsätter.

Vi hamnade på ställplatsen i Neubrandenburg samma plats som vi stod på i våras på väg hem. Den gången regnade det så vi gick knappt ur husbilen. Den här morgonen tog jag mig en promenad för att se hur här såg ut.
När vi kom på kvällen, så var det fullt av småbilar, antagligen någon match i hallen. På morgonen var alla borta och det var bara vi och en husbil till som var kvar.

I parken bakom bilarna fanns en grusväg och där fanns också en lekpark.

Det var inte långt ner till sjön Tollensesee. En rejäl brygga ledde ut till några båtar och det visade sig vara turistbåtar.

Under oktober gick de mellan kl 15.00 - 17.00 men vi skulle ju fortsätta ner till värmen så det var inget att tänka på.

Det skränade ovanför mitt huvud och det var svanar, kanske de också var på väg ner mot värme, för här uppe är det kallt.

I ån simmade änderna, de tål nog lite mer kyla.

Det finns en del statyer i parken och det här var en av dem.

När jag kom tillbaka var det dags att köra vidare. Nu med sikte på Berlin och autobahn, men vi har en hel del skog efter vägen.

Lummiga alléer finns det i massor av i Tyskland.

Det var dags för en fika och vi behövde också tömma toan så vi kör till Oranienburg och dess ställplats. Där kunde vi, med tillstånd av vakten, tömma utan att åka in på ställplatsen som ligger alldeles intill Slottet Oranienburg, som är en barockbyggnad från 1651. Här i närheten ligger också Sacherhausen ett koncentrationsläger. Vi hade inte orken att göra något besök på dessa sevärda platser, vi åkte vidare.

Det regnade bra och vi skulle ju bara hitta en plats att övernatta på och det fick bli en stor parkering i Markranstadt. Nära Leipzig.
Det fanns endast 3 husbilsplatser och de var fulla, men det var tomt i övrigt på parkeringen, så vi ställde oss intill på p-rutorna.

Vi var ordentligt trötta. Ingemar av sin medicin och jag av min huvudvärk, gissa om det var 2 som somnade redan kl 21.
På morgonen när vi vaknade var vi 8 husbilar inkl. de 3 lagligt parkerade. Det hade slutat att regna och nu blev det Autobahn igen.