tisdag 15 oktober 2019

Fricamping i Bosnien Hercegovina

Dagens resa blev inte så lång. Vägen är krokig och många små byar med 50 km, gör att det tar tid. Fast vad gör det vi har ju "semester".

Våra barn har varit på öarna Hvar och Brac på semester, men då har det varit under sommaren. Kanske känner de igen vyerna runt omkring?

Som vanligt vill vi ha lite "vattenutsikt" när vi ska fika. Jag letar på kartan och hittar en parkering i byn Igrane, lite krokigt innan vi kommer ner och vägen är smal, men vi hittar parkeringen.
N43 11 44 E17 08 40
 Nu när det är lågsäsong, så är bommarna öppna och det är gratis att stå här. Nu kan vi njuta av utsikten när vi äter.

Vi fortsätter nu mot Bosnien Hercegovina, där vi har en kort sträcka att köra, för att senare komma in i Kroatien igen.

Vi kör genom Neretva deltat. Floden Neretva rinner ner från Bosnien och möter havet i ett delta-landskap. Förr var här träskmark, men människorna grävde kanaler och skapade ett odlingslandskap, där man idag odlar mandariner, granatäpplen, fikon och en hel del grönsaker.

Och naturligtvis stannade vi vid ett av de otaliga stånden, som sålde frukterna och grönsakerna.
För 3,5 kg mandariner betalade vi 30 kn och för 1 kg torkade fikon 70 kn, dessutom bjöd hon på några extra mandariner, så goda. 😋

Så kom vi då till gränsen och räckte fram våra pass...men även här fick vi nobben, han bara vinkade förbi oss. 😕

Nu var det dags att hitta en parkering för lite mat igen. De flesta byarna har riktigt krångliga nerfarter, branta och smala för våra husbilar. Vi gjorde några försök tidigare men vick vända. Nu blev det åter ett par serpentinkurvor och så var vi nere på en parkering.
Här kan man bara stanna under lågsäsong, endast småbilar får köra ner och det kostar parkeringsavgift. Idag är vi lite trotsiga och bommen var öppen, apparaterna övertäckta , så vi kör så klart in.
N42 55 28 E17 36 41

Efter lite mat blev vi sugna på bad. Alldeles intill fanns det en badplats. Oh så härligt att bada i kristallklart vatten och det var +22 i vattnet och +25 i luften.

Jag ville nästan inte gå upp ur vattnet. Det blir fort djupt här, så man bör vara simkunnig.

Sen blev det en stund i solen.

Vi stannade kvar och hade en lugn natt. På morgonen gick vi en promenad runt bland de stängda hotellen. Alla små shoppar och barer utom en, var stängda, det märks att det är slut på säsongen nu. Fast snäcksamlarna var fortfarande i full gång. Här torkas allehanda fina snäckor och sjöstjärnor för att bli souvenirer till turisterna nästa år.

Vattnet så klart så man kunde se vad som fanns på bottentrots att det var flera meter djupt.

Vi kör inga längre sträckor längre, vill se vad som finns i närheten och det är så vackra vyer. Synd bara att det ska vara så svårt att komma ner till stränderna. Husbilen är bra....men alldeles för stor ibland.😢

Idag har vi även fått lite molnigare, men fortfarande runt + 24 grader varmt.

1. Våra goda vänner är från Bosnien men bor här i Piteå nu. Kul att ni just var där nu. Ser jättehärligt ut när ni sitter i solen och när ni badar i det klara vattnet ...härligt. Ha det fortsatt njutbart:)

2. Tack för "hela berättelsen", så trevligt och fina foton. Vi har också rest i dessa trakter, så det ät fint att följa er. Ni är tuffa som vågar er ner för branta vägarna mot by/hav.

3. Å vad härligt det ser ut. Kroatien med dess grannländer är verkligen perfekt att åka omkring i. Kustvägen är fin även den, även om det tar lite extra tid att förflytta sig så är det värt det.

4. Ser så mysigt och trevligt ut. Inte utan ön att jag längtar!

5. Ja det kan vara svårt att komma fram med lite större husbilar, det har vi också erfarat. Men vi tänker som så att vi kan ändå inte stanna överallt, så då väljer vi bort de platser vi inte får plats på :)

6. Visst är Kroatien ett härligt land och vilket kristallklart vatten!
    Inte utan att vi längtar efter lite värme de här höstdagarna när det aldrig blir ljust ute....

7. Ni har bättre väder än vi har. Vi hade regn inatt, men idag är det soligt och varmt. Med så varmt i vattnet hade jag oxå kunnat bada. Ha de fortsatt bra och kram till er!

8. …….. för att få se alla dessa fina som finns i Europa, downsizade vi och det har vi inte ångrat. Vi har ju kört på landsbygden i Portugal denna höst, så det känns skönt att komma fram utan problem på de smala vägar som Portugal erbjuder!