tisdag 11 november 2014

Galatas och Póro

Det finns mycket att titta på när man står nära vatten och båtar. Alltid händer det något. Många segelbåtar låg för ankar och dess besättning tog sina små jollar in för att göra sina ärenden i byn.

Vi får syn på en svensk flagga på en av segelbåtarna.

Kanotisterna hade träning, då två av de mindre välte och hamnade i vattnet. De var de enda som hade flytvästar på sig. Tränaren uppmärksammade deras situation och hjälpte dem upp i sin båt.

För att komma på färjan till Póro, får man backa in på den.

Små personfärjor går i skytteltrafik. Påminner mig om Marstrand och deras små personfärjor.

Bilderna blir väldigt blåtonade när vi fotar på vår kvällsrunda, men kanske vattnet färgar av sig :))

Vi var båda sugna på pizza, så vi gick till Miral coffee house, där de även serverade pizza, inte långt från vår parkering. Nu har jag nog ätit den största och godaste pizzan på länge, 40 cm i diameter, men ska jag vara ärlig så delade vi faktiskt på den.
Ganska lugnt i byn inget busliv, men en hel del ungdomar ute på kvällen.
Nästan lika fin utsikt som vi har hemma.

Tisdag den 11/11
Lugnt i natt och vi vaknade inte förrän vid åtta. Lite gråmulet, men vi hade tänkt ta lilla personfärjan över till Póro idag. När vi vid middagstid klev ombord sken solen, 1€ / pers och 1 1/2 min senare klev vi iland.

Massor av mopeder efter kajkanten. Vi promenerar först efter strandpromenaden, med alla sina barer. Inte mycket turister så här års.

Katter över allt och här är de så slöa så de reser inte ens på huvudet när vi går förbi. Ute på vattnet går en turistbåt, den är där emot full med folk, som fotar oss på kajen, nu kom vi nog med på många foton :)
 Det var ju ingen sol framme när vi lämnade husbilen, men nu blir det varmt särskilt när man ska ta sig upp för alla trappor.

Vi kommer högre och högre upp. Kommer ut på en liten och smal gata/väg, där får vi se en gammal bil med dåligt pumpade däck. Den kommer inte att kunna ta sig här ifrån. Nu kan jag förstå varför alla åker moped eller vespa här.
Kan en jätte ha trampat här?? Åtminstone ser det ut som ett stort skoavtryck i cementen.

Det finns två små gator som löper vågrätt, men som är enkelriktade. Det kan man förstå, för här finns ingen möjlighet att mötas. Trappor leder i stället ner eller upp mellan husen och gatan/vägen. Det blir många trappor upp, men vi tar vägen ner.

Helt plötsligt har vi utsikt mot vatten och en skola.

Vi tar oss över mot den andra sidan igen och kan nu se Galatas och parkeringen där vår husbil står.

Nere vid hamnen hittar vi ankare från någon gammal båt, de är ca 200 år gamla och rostiga, men skulle säkert funka än idag. Tidigare, när vi var i Akrokorintos och utgrävningen, stötte vi samman med en busslast japaner och nu träffade vi på dem igen.

Vi har tidigare hört talas om den utsmyckning man hade på sina tegelpannor i ändarna. Vi har letat men inte sett till dem förrän idag. På ett gammalt hus, som var under reparation, fick vi syn på dem. Fina eller hur?

Vad den här mannen gör, behöver jag ju inte skriva, men strax efter hade han en stor skara japaner som åskådare. :))

Efter den här långpromenaden upp och nedför trappor behövde magen lite näring. Pitabröd med kebab är inget vi brukar äta, men nu var vi ju hungriga.

Aj, aj där gick en bit ur en tand hos Ingemar. Vi har varit hos tandläkare i Spanien, Portugal, Italien och Marocko, nu blir det även Grekland vi får lägga till vår lista. :)

Fortfarande runt + 20 gr och ingen vind, men något solande eller badande har vi inte haft tid till :)
Och i morgon blir det ett tandläkarbesök!