söndag 11 januari 2015

Vi fortsätter mot Vonitsa

Den här platsen ligger bra till för även på eftermiddagen har vi fin utsikt mot Rio Antirro bron, ett fantastiskt byggnadsverk.

På kvällen har vi en annan fin bro att titta på. På andra sidan ligger Patra.

På morgonen hade vi nästan klart väder och +12 gr. Då var det dags att leka frisör igen. Kan inte förstå att håret växer så fort!
Först var det Ingemars tur och sedan satte jag saxen i mitt eget.

Vid middagstid var det dags att köra vidare.
Nu är våren på G. Här plöjs det och sen ska kanske potatis sättas.

Bomullsfält har vi sett i Portugal men här är det första gången vi ser ett här i Grekland. Lite omväxlande mot alla olivodlingar. :)

Vi kör norr ut och från Messologi är det gratis motorväg. Vi är ganska ensamma på vägen ....kanske för att det är söndag.

Fast vissa arbetar ändå och ska de få klart de motorvägsbyggen de håller på med, så är de nog tvungna till det. Vi har annars märkt att oftast är många mindre mataffärer öppna oavsett vilken dag det är. Där emot är Lidl och Carrefour stängda då.

Vi hade ställt in Vonitsa men vår GPS ville inte fortsätta väg42 för nu var motorvägen slut. Nej den ville ta en annan väg. Normalt litar jag inte på "Berit" men tänkte att ok vi kan ju ta den väg hon vill. Det blir att klättra lite uppåt.

Jodå...vägen var jättefin ....bred och bra beläggning, bättre en 42:an tills vi kom till byn Katuna. Där satt gubbarna på fiket och tog sig en öl eller två.

Som vanligt är byarna inte byggda för moderna motorfordon, alltså blev vägen mindre och slingrade sig mellan husen. Man inte bara jobbar på söndagar man tvättar också! ;)

Ett ovanligt kyrktorn på den här kyrkan. Många trappor upp till klockorna.

Jaha ....nu blev det som vanligt här i Grekland. Ska vi fortsätta eller vända om? Vi fortsätter det kanske bara är här närmast byn som vägen är smal  :)

Vägen fortsatte uppåt och nu var vi uppe på runt 500m ö h. Visst var den fortfarande rätt så smal men det gick att mötas. Stannade till på ett ställe och fikade innan vi fortsatte mellan kullarna och alla får och getflockar.
Skräpet har vi ju tidigare berättat om, och visst försvinner kläder och plast så småningom (många år), men en toastol är nog inte lika nedbrytbar :)

Den här gången var genvägen en "senväg"... men vi kom till slut fram till Vonitsa och en plats för natten. N38 55 19 E020 54 01

Vi har fin utsikt mot Vonitsa och dess borg, men jag tror inte vi tar någon klättring dit upp. Men en promenad ut till den här lilla ön blir det nog.

Även i natt verkar det som vi blir ensamma på stranden.
I morgon fortsätter vi upp mot Igoumenitsa och där tänker vi ta färjan över till Italien. Trots den färjekatastrof som var för ett tag sedan. Jag har full koll på väderleken :))
Maken vill inte köra över de Albanska bergen nu på vintern och vi har ju inte sett södra Italien eller Sicilien.....så nu får ni hänga med på en ny resa i ett nytt land.... i alla fall är Sicilien det för oss.
Ha det gott.

1. Jaha, så var det dags att lämna Grekland, skall bli intressant att träffa er och höra vad ni tyckte om det landet. Det blir jättebra att åka färja, och vädret såg vi skulle bli lugnt och fint. Vi har kommit till Almerimar och närmar oss Malaga, men än är det några dagar kvar tills vi åker till Thailand.

Kram till Er och kör försiktigt!

2. Vi hänger med och kollar in Italien och Sicilien utifrån ett husbilsperspektiv. Elisabeth

3. va kul, jag trodde att ni skulle stanna i Grekland tills det var dags för hemresa. Cicilien har jag aldrig varit till så det ska bli intressant att se.

4. Säger samma....ska bli kul att se Cicilien genom er:-)) Vi har varit där på semester...men inte med husbilen. Fina bilder där från ställplatsen . Oj så vackert med husbilen vid vattnet o borgen. Känns ändå konstigt att se hur ni sitter ute i värmen...o vi har -25 i dag:)) Konstigt:-) Ps. Vill gratta er också till farmor o farfar i Mars. Vi kommer efter i April:) som du vet. Förstår att du längtar som jag:-)) Ha det bra lyckans ostar...som får vara där i värmen:) Sköt om er. Kram

1. Ja det ska bli en spännande vår både vad gäller resandet och barnbarn. Kram

5. Ni är fantastiskt duktiga på att dela med er av era upplevelser. Det är så kul och intressant att få följa er.
    Jag önskar er all lycka framöver.
    Hälsar Svante

1. Tack Svante kul att du gillar vår blogg. Följ oss gärna på resan till Italien.

6. Intressant och lärorikt att följa er blogg. Särskilt för oss som tänker haka på som rookies nästa vinter med nyinköpt husbil

1. Välkommen! Alltid lika kul när någon som läser ger sig till känna. Husbilslivet är härligt och det kommer ni också att upptäcka.

7. Kan förstå Ingmar att han vill slippa köra över bergen i Albanska . Det finns väll färjor som går rakt över till Italien som inte tar så lång tid på sjön?
    Ska bli kul att hänga med.
    Nisse

1. Ja visst finns det färjor och de tar ca 9 tim, men som du vet är jag ingen som gillar åka båt. Så den här gången har jag gett mig :))

8. Intressant att följa med till Sicilien! Där har vi inte varit (ännu)