torsdag 22 januari 2015

Utflykter runt Ragusa och Modica.

Nu har det gått några dagar sedan jag bloggade så här kommer ett litet sammandrag.
En av dagarna följde vi med Uffe och Maggis på en shoppingtur och de passade på att visa oss runt i byarna. På kvällen bjöd de oss på hemlagade bruna bönor och saltat fläsk.... om ni visste hur gott det smakade :)

Nästa gång så åkte vi mot marknaden i Ragusa N36 54 27,7 E014 42 25.
Det var en marknad som liknade dem i Spanien det tråkiga var vädret.
Ragusa ligger lite högre upp och mera in åt Sicilien, vilket gör att temperaturen sjönk flera grader. Det var varmt och vackert på campingen så vi hade bara en tunn tröja på....nu blev det både blåsigt och kallt vilket förtog nöjet lite grann....men jag köpte med lite garn, så nu blir det spännande att börja virka och sticka.
Efter marknaden styrde vi mot den gamla staden Modica med dess gamla barockbyggnader.

Parkerar mitt emot barockkyrkan San Pietro i Modica Bassa, med huvudfasaden krönt av en typisk siciliansk klockstapel....tur vi inte har husbilen och åker i för här är det trångt och bara små parkeringsplatser passande småbilar.

Vi skulle besöka en chokladfabrik N36 51 37 E014 45 36. Tur även att vi har guide med oss, för den här butiken hade vi nog inte hittat själva, där den låg i gränden. Ett bra riktmärke är ju kyrkan San Pietro.

Inne såg det nästan ut som ett gammalt apotek. I montrar kunde man se hur det gick till att göra choklad av kakaobönan.

Det fanns många olika sorters smaktillsatser på chokladen och man fick provsmaka sig fram. Vi gillade bäst den med ingefära och även den 70% chokladen, så några kakor fick följa med hem. Priset 2.20€/st.

Efter marknadsbesök och chokladfabriken så var vi naturligtvis hungriga och nu blev det lunch ute.

Det är inte lätt att bestämma sig för vad man vill ha, men det slutade med att Ingemar tog tonfisk och jag räktallrik, som även innehöll bläckfisk, till det friterad potatis.

Tittar man upp så kan man få se fantastiska byggnader och de flesta i barockstil. Staden är uppdelad i Modica Alta och Modica Bassa och är en del av Unescos Världsarv i Italien.

I rabatterna blommar Cyklamen i olika färger.
Tillbaka på campingen så fixade Uffe och Maggis till den fläskfilé jag hade i kylen. Det smakade otroligt gott med friterad klyftpotatis och en underbart god sås till......de är duktiga kockar de här två :)

I morse vaknade vi av mulet väder och det var riktigt svart, senare blev det hagelskurar och regnet vräkte ner.....då är det skönt att sitta i husbilen och blogga, haha!

Temperaturen dök från +15 till +11 när hagelskuren kom. Gott att stå på camping med el när vädret visar sin sämsta sida.....men nästa vecka ser mer lovande ut.

1. Tack för dom härliga bilder!
    Ha det gott på eran trevliga resan!

2. Hoppas ni får bättre väder. Lite sol vore inte dumt kanske?:) Men ni ser ändå ut att ha det gott...om man pratar om chokladen:)) Kul att hitta ett sånt litet krypin o få smaka på det goda. Kram

3. Det ser väldigt mysigt ut med gränder och grönt. Tur du har som får lite dåligt väder att blogga till, här skiner solen så bloggandet blir lidande.

4. Härliga bilder Intresant text Såg på vädret ikväll här hemma att det var gråt över er
    Hälsninger
    Nisse

5. Kul att ha vänner som kan visa er till platser som är lite svåra att hitta till. Fina kontraster från den blå himlen till den riktigt mörkt grå.
    Här har vi allting i vitt vitt vitt=snö hihihi
    Kram Yvonné

6. Kul att komma till platser,där inte husbilen tar sig fram. Vänner är bra att ha!! Elisabeth

7. Vi har också lite trist väder just nu, med kyla, regn och blåst. Möjligtvis ser det lite ljusare ut framöver... ;)

8. Så vakkert! Trist med haglstormen, men det blir nok bare bedre og bedre vær nå framover :) Sjokoladesmaking høres toppen ut! God tur videre!

9. Hej! Härligt ni har det! Önskar man själv kunde fly den sk vintern här och åka ner till sol och värme. Underbart att resa runt! Ha en fortsatt trevlig tur.

10. Hallå!
    Nu blir jag lite orolig när jag inte hört något på flera dagar.
    Hoppas att inget har hänt er.