tisdag 12 mars 2019

Resan fortsätter mot norr

Söndag morgon och vi passar på att sola lite innan vi tar en tur ner till stranden.

Jag vill ju gärna veta vilken temperatur vattnet har. Det blåser mer än i går och det kommer stora vågor, som slår upp på benen. Det kändes inte så kallt och termometern visade på +17 till 18 gr, men p g a att det blåste så blev det inget dopp i vågorna.

På eftermiddagen for vi vidare, först den något knaggliga och gropiga grusvägen ut och sen mot Sines och affären Intermaché. Där har de både tömning, vatten och tvättmaskiner. Och det var just tvättmaskinerna som lockade mig mest, men inte fel att kunna tömma och fylla vatten gratis heller. Dessutom är många mataffärer  öppna på söndagar,
N37 57 55 W08 51 31

En ny ställplats för natten hittade vi i Santiago do Cacém och även här fanns tömning och vatten gratis, N38 00 47 W08 41 40

På morgonen var det dags att köra vidare, först mot Grandola där vi besökte ett ganska nyöppnad Lidl och mitt emot var det marknad och den måste vi ju ta en titt på.

Det var ju nästan stängningsdags, så där var ingen trängsel. Några små inköp blev det ändå.

På vägen ut köpte vi nyfriterade bakverk, påminnande om chorros, men dessa var runda och större och doppade i socker-kanel, namnet har jag glömt....men goda var de.

Den långa raksträckan från Granola, håller på att göras om.... och vi får stopp vid flera trafikljus.

Vi svänger av och fortsatte mot Montemor-o-Novo och njuter av naturen. Det är lite skillnad på Spanien och Portugal just i naturen, mycket grönare och vackrare här.

Lite djur också.
Många vackra ängar fulla med korkek åker vi förbi. Även upplag med korkekens bark ser vi.

Vi ser också väldigt många döda träd. Upplevde inte att vi såg så många döda träd förra gången vi åkte här.
Rätt som det är får Ingemar syn på en skylt, som det står Grutas do Escoural. Vi vänder och åker in på den vägen. Den ser smal ut, men det ska nog gå.

När vi kommer fram mot byn, så blir vägen ännu smalare och med hög mur på båda sidorna.

Kullerstensgator och trångt.

Så får vi syn på skylten och följer den, några km lite längre fram hittar vi platsen.

Ingen stor parkering, men för oss var den helt ok. Vid närmare koll så var det stängt på måndagar vilket vi har upptäckt är vanligt både i Spanien och Portugal.
 När vi kollar skylten så ser vi att vi måste boka ett besök. Inget som vi har tid med nu.
Besöket görs endast vid förhandstid, helst upp till 24 timmar i förväg från tisdag till lördag (utom helgdagar)
  • Morgonbesök kl. 10.30
  • Eftermiddag besök klockan 02:30

Redan igår (söndag) märkte Ingemar att den vänstra lampan var trasig, så vad passade bättre än att byta den nu när vi stod stilla.

Överallt ser vi dessa gula buskar, som verkligen lyser som solen. Vad den heter har jag inte lyckats ta reda på ännu.

Den gula ginsten har börjat slå ut, men har långt kvar ännu. Vi står så bra så vi stannade här under natten.
Temperaturen har hållit sig på +20 och vi njuter av kvällen...ingen blåst bara fågelkvitter, syrsor och någon enstaka bil.

Sov lugnt och vaknade till strålande sol.

Naturligtvis blev det idag frukost i solen.

Det blev tyvärr inget grottbesök den här gången. Hade annars varit spännande att se en grotta där människor hade bott från 50000 år till för 4000 år sedan och som har spår av gravyrer och paleolitiska grottmålningar och med zoomorphic motiv av hästar, nötkreatur och andra figurer. Du kan se en film från youtube här ovan.
Nu kör vi vidare till nya spännande mål....häng med.