tisdag 5 mars 2019

Alvor och torkarproblem

Från Albufeira for vi till Loule. Vi hade hört att där skulle vara marknad. Och på söndagen karnevalståg. Vi valde först marknaden, men den var en besvikelse. Många stånd av kläder, smycken och skor, hade man gått den ena sidan, så var det samma varor på nästa. Inte nog med att det var dåligt utbud....det blåste ordentligt trots att solen var framme.

Det blev i alla fall en kaffe i solen, men det gällde att hålla i sina servetter för annars blåste de bort. Min kaffe hade någon form av vaniljkräm i botten sedan kaffe och grädde på toppen.....lite ovanlig kombo, men smakade gott.

Redan när vi kom fick vi ställa oss efter vägen, då det var ont om parkeringar. Ingemar körde så nära muren han kunde, för att bilarna skulle komma förbi. Problemet kom när vi skulle därifrån. Svängde han ut fram, så tog bakdelen i och försökte han backa, så tog framsidan i....inte många cm mellan bil och mur. Efter mycket trixande lyckades han till slut få bilen så långt från muren att vi kunde köra ut.
 Puh!! säger jag...trodde aldrig vi skulle ta oss därifrån. Vi skippade karnevalen på söndagen och for vidare söder ut.

När vi var i Quateira ville vi kolla en ställplats, som fanns med på Campercontacts karta. Det var inte lätt att hitta dit, för koordinaterna stämde inte. Vi hamnade vid en servering, men tog en promenad runt hörnet och fann platsen uppe på en höjd.

Att de tagit sig upp på krönet var ett under, för där var mycket brant och inte mycket plats att vända på, trångt mellan bilarna var det också. Dessutom var vägen dit inte den bästa, gropig och med rötter från pinjeträden.

Vi kunde räkna till minst 30 husbilar, från den minsta ww-bussen till Concord.

Restauranger fanns i båda ändarna av stranden.

Och på andra sidan av strandremsan såg vi några fler husbilar, som hittat plats för natten.

Vi for vidare mot Alvor och dess ställplatser nere vid havet. Passerar över floden Rio Arade där det tydligen var ebb.

I Alvor finns både ställplats, camping och parkering. Ställplatsen intill var ganska full. Det är inte ofta man ser att de sänker priset på en ställplats, men här kostade det nu 4.50€ inkl VE. Enligt Campercontact skulle det kosta 7€, men då ingår nog el.
  Vi valde en plats bredvid, där vi stått tidigare och där det även nu var nästan fullt med husbilar av olika nationalitet. Vi tänkte ju bara stanna över natten.

Söndag morgon och sol, då passade vi på att ta en kort promenad runt omgivningen på de fina promenadstråken. Att det var söndag märktes, det var mycket folk ute och promenerade och även cyklade.

Några passade på att prova fiskelyckan andra solade eller lekte i sanden.

De har nu lovat sämre väder här i Portugal några dagar, och på måndagsmorgonen när vi startade upptäckte vi att det var något fel på torkarna. Den vänstra ville inte gå riktigt och vid koll så hade något gått av på axeln....bara att leta upp en Fiatfirma och vi hade sån tur att den låg bara några km bort.

Blir det regn så är man ju tvungen att ha bra torkare. MSCAR kollade och kunde bara konstatera att de behövde beställa hem ny torkarsats med motor och allt. Vi fick betala i förväg 330.54€ för materialet sedan tillkommer 2 timmars arbete. Nu får vi vänta i ca 2 dagar innan det kommer.

Tidigare hade vi köpt en ny kran till handfatet på toaletten, nu tyckte Ingemar att den kunde han ju montera under tiden vi ändå måste stå stilla. Tyvärr så behövdes några extra kopplingar. Vi tog en tur in till Alvor för att hitta en järnhandel. Den var stängd till kl 16.00 så vi passade på att äta när vi ändå var där.

Problem med att ta ut pengar har man inte här i Alvor. Vi kunde på en kort sträcka räkna ca 10 uttagsautomater. Bra när inte affärerna tar kort.

Tillbaka till Järnaffären, så hade de kopplingarna vi behövde, men inte rätt storlek. 😟 För att få tag på dem måste vi åka till Portemão. Ingemar ville ändå kolla om han kunde byta kran ändå, men det gick inte så nu får vi vänta tills vi hittar en järnaffär.

Under tiden bakade jag bullar, för något måste vi ju ha till kaffet.

Det blir inga långa sträckor vi avverkar och nu måste vi vänta i några dagar på torkarna, under tiden stannar vi i Alvor.
Idag + 20 och halvklart med regnskurar.