söndag 10 mars 2019

Praia de Furnas och vin

Dessa fantastiska stränder.... här i Portugal. Vi hade ju inte tänkt stanna, men så blev det.

På förmiddagen gick vi en promenad längs stranden. Fick syn på en man som fiskade något. Plötsligt hade han tagit av sig kläderna och dykt ner i vattnet för att ta sig till nästa rev. Där såg vi att han fiskade bläckfisk.
Han fick 2 fina bläckfiskar, men vi missade att få med det på bild.

Just nu är det ebb och det går fint att gå på stranden.

Svårt att tro... att här där Ingemar sitter, kommer det om några timmar vara högt vatten.

Vattnet sipprar runt våra fötter för att ta sig ner till havet. Vi hittar inte många snäckor, men en fin svart sten får följa med hem, som en souvenir.

Vi hittar en spricka i berget och kunde följa den en bra bit in....spännande med dessa naturliga grottor.

Tillbaka till husbilen och nu smakade fikat jättegott.

Det blev solstolen i några timmar och det blev varmt ska ni veta, så varmt att lunchen tog vi inne.

Det blev ytterligare några timmar i solen....vi måste ju ha lite färg på kroppen tills vi kommer hem.

På kvällen kom vår nya spis fram igen och som vanligt smakade det gott. Det går otroligt snabbt att grilla på den.

Till det drack vi ett gott och billigt rödvin från Lidl.
Pias, med de tre portugiserna, kostade 5.99 € för 5 L och dessutom är det ett vin som jag gillar....kan verkligen rekommendera det. Några lådor tar vi med hem, men tror inte lådvin håller någon längre tid.

På kvällen tog jag en tur ner till vattnet, hade hoppats på att kunna bada fötterna, men se det gick inte alls. Nu var vattnet på väg in igen och där vi hade gått på förmiddagen där var redan vattnet högt.
Själv är jag ganska imponerad av ebb och flod....vad gillar ni? Har ni sett hur vattnet försvinner på morgonen och kommer tillbaka på eftermiddagen?

Den här platsen fick bra betyg från oss....vi gillar lugnet och ändå närheten till vattnet. Tyvärr ingen service mer än sopsortering, men vi klarar oss några dagar, då allt var tömt och vatten fyllt. I eftermiddag fortsätter vi lite längre norr ut, men först ska vi njuta av solen lite mer.
N37 42 51 W008 47 05

Hallå där

1. Ni hittar alltid så fina ställen att stanna till vid :) Kram på er

2. Vilket underbart ställe och härligt väder dessutom. Vi är också fascinerade över ebb och flod, riktigt häftigt!

3. Hej! Vi kände oss tvungna att lämna ett fotspår här då vi tog vid där ni avslutade vid Praia das Furnas. Knappa timmen efter att vi kommit hit så åkte ni, vi hann inte att se er - mer än er husbil - men idag fick vi nya svenska grannar som berättade om er blogg och att de hittat denna plats tack vare er, så då blev vi ju bra nyfikna såklart. Vi besökte grottan som ni övernattade vid, med guidad tur. Vi hade delade meningar om det var sevärt eller ej, det var väldigt lite kvar av målningarna och ristningarna även om grottan i sig var fin. Vi hoppas och tror att det finns andra grottor som är bättre bevarade att besöka. Ha en fin fortsatt resa, våra vägar kanske korsas igen!