torsdag 14 mars 2019

I Dinosauriernas fotspår

När man sitter i husbilen i mil efter mil, då blir det dåligt med motionen. Vi visste ett sätt att få åtminstone lite motion och det var att åka till orten Bairro för där finns det Dinosauriespår att följa, åtminstone ca 1,5 km.

Men vi börjar med resan dit.

Som vanligt har vi tagit bort betalvägar och motorvägar på vår GPS-Berit. Det gör att resvägen blir betydligt längre, men också intressantare.
Vi stannade till i Constáncia för lite inköp på en chines och sedan till en ställplats med VA...och givetvis gratis.

Fortsätter på morgonen efter dusch och frukost och tömt och fyllt vatten allting gratis. Vägen var smal och kurvig, nästan så man hade önskat att gå ur och kolla att ingen kom i full fart runt hörnet. Men som nästan alltid, så är trafiken minimal på dessa småvägar.

In emellan husen och nu blev det så smalt att vi nästan behövde dra in backspeglarna.

Väl ute ur byn så fick vi en enorm utsikt över området.

Ibland undrar man om man kommit rätt.....

....då dyker en skylt upp och vi vet att vi är på rätt väg. Fast naturligtvis åkte vi förbi skylten in till parkeringen och fick vända och åka tillbaka. 😀

Så var vi framme vid spåren efter Dinosaurierna.
Koordinater hit N39 34 22 W08 35 19

Vi visste att vi var lite sent ute, eftersom de stänger för lunch 12.30 - 14.00, men betalade 2 €/pers. Sedan började den långa uppförsbacken....men en välbehövlig motion.

Vad vi inte räknat med var blåsten. Så länge vi var på gångstigen, med trän runt om kring, så märkte vi inte så mycket  av den.

När vi kom ut på öppna fält kände vi där emot av blåsten. Här en utsikt över det område där de stora Dinosaurierna hade gått.

Och vilka spår!

Ingemar fick vid ett tillfälle springa efter sin keps, då vinden tog den.

Här syns spåren tydligt och nog känns det konstigt att dessa 70 ton tunga djur en gång i tiden gått just här för så där 150 miljoner år sedan. Jag har letat fakta, men det enda jag hittar  är detta.
Inaktivt kalkstenbrott och skyddat område sedan 1996.
Denna imponerande spårplats av Middle Jurassic innehåller de äldsta och längsta sauropodspåren som är kända i världen. Dinosaurfotspåren / spåren i denna stenbrott var ursprungligen gjorda i kolsyrad lera, som var mycket fin och lätt formad och sedan deponerad i grunda lagunförhållanden. Sedimenten närvarande i spårplatsens synliga skikt omvandlades senare till kalksten, som grävdes på platsen fram till omkring 1994.

Vi trodde nästan vi skulle blåsa bort...här gäller det att hålla i hatten.

Från spåren kan man sedan ta sig en tur runt en liten damm med grodor. Vi hörde deras kvackande, men avstod från den delen den här gången.

Så här stor tror man att djuren hade varit....tur de inte finns numera. Kan rekommendera ett besök på denna plats, här får du både motion och upplevelser av djurspår. För oss var det andra gången vi var här och lika spännande som sist, även om vi skippade videofilmen, som man kunde se.
Efter den turen fortsatte vi mot Coimbra och dess ställplats, men mer om den resan i nästa inlägg.

Man kan inte säga att vi tar närmsta vägen. Det går ibland i vågor, men vi får se mycket. 😃

Temperaturen har hållit sig runt +15 men blåsigt.
Häng gärna med på nästa tur.

Fotograf Smiley

1. Vilken häftig känsla att trampa i dinosauriernas fotspår. Det här stället har vi aldrig hört talas om, men det får definitivt inte missas om vi kommer i närheten någon gång.

1. Vi fick tipset för några år sedan av ett par som flyttat hit. Tyckte det var dags att återuppleva minnena.

2. Intressant utflykt, men oj vilket blåsväder ni haft...här är soligt och lugnt...idag marknad och lunch på voken. Kram 😘

1. Nu har vinden mojnat och vi har njutit av solen. Hittade du något på marknaden?

3. Tur att det bara är dinosauriespår och inga riktiga dinosaurier! Här är det lite dåligt med motionen trots att vi inte sitter i husbil ... måste ta tag i det där! Ska bara bli friska från alla förkylningar först ... Ha det fint!

1. Sedan vi kom hit ner är förkylningen som bortblåst. Krya på er!

4. Vilket härligt inlägg! Spännande att tänka sig de stora djuren som gått för då länge den!

5. Den platsen med dinosarna har vi helt missat. Tack för tips och info. Tror inte det blir besök den här svängen, men kanske nästa. Och rakt behöver en ju inte köra, det finns ju ratt i våra husbilar ;)

1. Man hinner inte allt på en resa. För oss är det nog den 4:e gången och vi försöker hitta något nytt varje gång.

6. Vi hatar småvägar, men det visste du innan!