måndag 21 augusti 2017

Cirkeln är sluten.

Vi lämnade Wolin och den fina fd campingplatsen. Något bad blev det inte ..... det blåste ordentligt och regnet hängde i luften.

Nu kör vi mot Swinoujscie, men för att komma över dit måste vi åka färjan.

Här var det lång kö och vi blev stående ca 30 min innan vi kunde rulla på som sista bil.

Hela vägen runt i Polen har vi märkt att det var väldigt rent och snyggt över allt. Inga platsflaskor eller ölburkar i dikena. Även här vid färjan fanns det ett flertal soptunnor uppställda och 2 "bajamajor" för de som behövde.

Även Swinoujscie var en turiststad och då mest för de med småbilar, vi orkade inte fara runt och leta p-plats för husbilen, så vi fortsatte mot Tyskland.

Att vi passerade den tyska gränsen, märkte vi knappt ....inga vakter här inte. Vi kom förbi ett träskområde och här ser det ut som Skarvarna farit fram....nakna träd i massor.
Vi fortsatte sedan vidare mot ställplats nära Loissin

Vi har inte upplevt någon trängsel på ställplatserna eller campingarna och det var det inte nu heller. Här kostar det 5 € och det finns soptunnor, men ingen övrig service. Vi gillade platsen ändå och kommer gärna tillbaka en annan gång.
N54 06 48 E 13 28 28

En fin sandstrand, men trots att solen sken så fanns det inga badande....kunde kanske bero på att det blåste ganska mycket.

För många år sedan var vi på Rügen och nu ville vi åka dit igen, eftersom vi inte var så långt därifrån.

Vi letade efter en parkering där husbilen kunde få plats, men den tanken fick vi ge upp. P-platser var endast för småbilar. Vi kunde i alla fall se att man nu hade börjat rusta upp Hitlers semesteranläggning
Denna otroligt långa byggnad på nästa 5 km har nu fått en rejäl ansiktslyftning och det gäller att ha stor plånbok för att kunna köpa en lägenhet här ca 5 miljoner kan en lägenhet gå på.

Då vi inte fick tag på någon parkeringsplats fortsatte vi mot Stralsund. Färjan från Rostock skulle gå kl 17.00 och det passade oss bra.

Solen har varit med oss hela dagen men nu har mörka moln börjat torna upp sig.

Nu är cirkeln sluten och vi återvänder till Sverige.

Vi kom åter på som sista bil, men det fanns gott om platser kvar på färjan.

Det blev inte lika lugn överfart som på ditvägen, men jag överlevde resan utan större problem. 😁
Nu övernattar vi vid Faröbron och det blåser ordentligt.

Temperaturen har gått ner till +15gr  brrrrr.

1. Det har varit roligt att följa er resa runt i Polen. Ni har besökt många ställen som vi har kvar att titta på! Ni inspirerar till ett återbesök i Polen.

2. Tack Husbilen Ellen kul om fler åker dit.

3. Trevlig resa ni gjort. Många åker till Polens badorter, men vill man få se mer av landets kultur så måste man göra en längre resa in i landet, precis som ni gjort.

1. Ja visst är det så. Vi vill gärna se annat en sandstränder och badorter med fullt av turister.

4. Den ställplatsen var fin och billig framför allt :) Gräsplatser är nåt vi gillar istället för grus. Kram

5. Tack för att vi fick "följa med" på resan!