måndag 27 februari 2012

Fågelskådning och köksredskap

I morse tog Ingemar en fågelskådarpromenad..långt ord....givetvis med kameran i fickan. Det finns ett fint fågelområde här med saltsjöar där fåglarna trivs.




Skärfläcka ett 30 tal.


Styltlöparna ser ut att vara enbenta :-)


Ett par meter från bilen, när Ingemar satt i solen, kom den här Svarta Rödstjärten fram och kikade på honom.



Jag har skrivit mycket om de vackra vyerna, men nu håller vi oss i köket i stället. På en marknad köpte jag en frityr-panna, som vi använt till "pommes frites" flera gånger, jag är inte så förtjust i friterat, men i den här pannan blir det kanongoda "pommes". 
När vi var på snabbvisit i Portugal så kikade vi in på en Chinabutik i närheten av Tavira, då hittade jag den här grillpannan med vikbart skaft perfekt för våra trånga skåp. 
I dag har jag använt båda dessa pannor, den "randiga" till att grilla kycklingbröst på och fritösen till "pommes". En jättegod middag blev det, men tyvärr :-( hann vi äta upp allt så fort så det blev inga bilder. 


Det här med mat är ju alltid ett bestyr i husbilen, med trånga ytor och inga avställnings-platser, i alla fall i vår bil. Helst ska det vara enkelt att tillaga, och då är det det här med fantasin, vad man ska göra för mat. Många gånger blir det halvfabrikat. 
Jag har några rätter jag gör i husbilen och som är relativt enkla.
 Lax på purjolöksbädd, i ugnen. 
Broccoli med färdig ostsås (gratineras i ugnentill stekt kött eller kyckling.  
Monas räksoppa, (som jag fått lära mig alldeles nyligen).
 Grillad kyckling med "pommes".

Jag tar gärna emot fler tips på enkel, men god husbilsmat :-)

Vädret idag: +42° i solen, +17° i skuggan, +28° i husbilen och +16° i vattnet.



2 kommentarer:

  1. Hej!
    Arne blev så avundsjuk när han såg frityrpannan! Han älskar pommes! Var det på en marknad i Spanien, som ni köpte den? Använder ni frityrolja till den eller...?
    Angående temperaturen, så är det minst 20° skillnad på dag och-nattemperaturen här!
    Ha det gott!

    Hälsar Inga-Lill och Arne

    SvaraRadera
  2. Verkar som ni har fullt upp därnere. Skönt att det är lite varmare i solen nu. Potatisen blir också go i ugnen, som klyftor med olja, salt, peppar. Strö över timjan och sedan in i ugnen ca 18-20 minuter. Sunt med olivoljan och jättegott. Passar till det mesta, kött, fisk eller kyckling. 3M

    SvaraRadera