onsdag 30 mars 2011

Från måndag 28/3 - onsdag 30/3

Söndag den 27/3 -11

Nu märks det att vi har åkt norr ut för det var bara +5° när vi vaknade i morse, men i husbilen var det varmt och gott. I går ställde vi fram klockan 1 timme när vi åkte in i Spanien och idag var det dags att ställa fram den ytterligare 1 timme, vilket gör att vi är helt fel i vår sov och nattid. Vi åkte vidare mot San Sebastian vid kusten. Det börjar också bli mer berg och krokiga vägar. Regnet har gjort vägen hal på sina ställen och det fick den här lastbilen att gå av vägen, dessutom är det både brant lutning och kurvigt. Ingemar motorbromsar allt han kan, men vi blir hela tiden omkörda av långtradare i nerförsbackarna.

Husen börjar ändra form, mera åt det typiska ”tyrolerhusen” och landskapet detsamma. Nu är det mer granar och lövträd än palmer. Vi hade en plats i Hondarribias småbåtshamn N 43° 22´40,3 W 01° 47´47,5 och dit for vi. Massor av husbilar när vi kom, men eftersom försvann de flesta, de var Spanjorer som återvände hem till vardagen med arbete mm. Vi fortsätter att njuta av vår ledighet. Vädret idag + 14° lite varmare här nere vid havsnivån (vi var på 800m öh) ömsom regn och ömsom sol.

Måndag 28/3 -11

Hondarribias parkering var helt ok att stå på, och vatten fanns att hämta intill. Vi har fortfarande inte kommit in i sommartiden, sover alldeles för länge och då går dagen alldeles för fort. Nu var det dags att titta efter en Repsol mack som har propangas. Det visade sig inte vara så lätt. Vi hittade i stället en Michelin-försäljare, som hade de däck vi var ute efter. Ingemar beställde 2 st och vi får dem på onsdag. Jaha vad gör vi till på onsdag??? Vi tog och letade en camping som tog emot camping-cheque och hittade en i Zarautz, lite söder om San Sebastian. Här kan vi också få propangas, men det var dåligt med WiFi. Campingen ligger högt och vi tog en promenad för att få lite kort.

Här har funnits en form av lastning av kol på båt. Det gick en linbana från bergen ca 1800m lång och sen ankringsplats för båtar nedanför där vi campar. Rester från den epoken finns fortfarande kvar.

En fin utsikt över staden Zarautz men oj vilken jobbig väg att ta sig ner till stranden. Ingemar räknade till 165 långa trappsteg och då var vi bara halvvägs nere.

Vi hittade en hel del blommor som vi kände igen och det blev en minibukett av midsommarblommor, i mars :-)

Vädret idag +17 när solen var framme och då åkte kortbyxorna på igen.

Onsdag den 30/3

Upp kl 8.00 för att få 2 nya däck till HB var på plats 9.00 klart kl 10.00 och vi satte fart mot Frankrike och ett Carrefour för att få tag på ett internet och en karta över Frankrike. Orange sticka kostade 69€ och håller ett år (hoppas vi är i Frankrike innan dess så jag hinner ladda på igen) kartan 15.90€, nu ska vi väl hitta till de ställen som vi vill se. På vägen kollade vi också stpl i Biarritz N 43° 27´58.3 W 01° 34´18.3 här fanns både tömning och vatten. För första gången i år ser vi blommande påskliljor och tulpaner och träden är ljusgröna även björken har slagit ut.

Fortsatte upp mot Bordeaux och försökte hitta en stpl, men vi hittade inget, stannade för att leta fram och programmera in en ny, då kom en kille på moppe och undrade om vi behövde hjälp. Vi sa som det var och han svarade: följ mej jag vet (på tyska). Det visade sig att hans far (troligtvis med tyskt ursprung) hade en vingård och där hade han också en stpl. Vi fick provsmaka både rött och vitt vin, vilket resulterade att vi köpte 3 av varje. Vi fick också veta att han odlade druvorna biodynamiskt samt lite historia om gården och dess tillverkning. Och naturligtvis en titt i vinkällaren där tunnorna låg på rad och vinet mognade.

Vädret regn och ca 15°

1. Mysigt med vinprovning. Och blommorna får mig så klart att tänka på midsommar.....Bella och jag har också varit ute på en blomfotografering idag men det var nästan för varmt....27°....åtminstone i uppförsbackarna.

2. Så härligt att komma ut på en vingård spontant sådär. Dessutom få fatt i ett antal goda vinflaskor. Låter som en dröm! Ha dé!

3. Hej på Er, tycker att Ni har det lite kallt. Här har vi legat på stranden idag, vi befinner oss mellan Benidorm - Valencia. Lika bra väder skall det bli i morgon, så då åker shortsen på igen. Vi tar med oss värmen och solen till Sverige i början på maj. Må så gott tills vi ses

Ulla & Torgny

4. Hej.
    Efter en såå lång resa känns det väl ganska ok ändå att resa hemåt och redan längta tillbaka.Här hemma känner vi av våren nu på riktigt.