tisdag 22 mars 2011

Måndag den 21/3 -11

I morse när vi vaknade och kikade ut genom bilrutan, såg vi att vattnet nästan försvunnit från stranden och stenar och berg stack upp.Vi vet att vi inte såg dessa berg i går. Ingemar undrade om det var en liten Sunami men jag tror det var tidvattnet.

Efter frukost tog vi en promenad och jag badade fötterna, riktigt skönt var det i vattnet, nästan så jag ångrade att jag inte tagit på mig baddräkt. Det var riktigt häftigt att gå där på stranden när man visste att här var det annars minst 2m högre vatten. Jämför bilderna Vi tyckte det var lika bra att dra oss nedåt mot Aljezur eftersom vi ska vara där på onsdag morgon. Dags för lite påfyllning i kyl och frys var det också. Dessutom måste vi se till att ta ut kontanter på Intermarche, det brukar finnas en uttagsautomat där. Vi har märkt att varken Lidl, Aldi eller andra mindre affärer tar Visakort, här gäller det bara euro. Nu var det dags att söka en ny nattplats. Vi såg skylten strax innan Aljezur …Amoreira strand och det kom en bil med surfingbräda på taket, där går det säkert att stå. Platsen finns inte med på min karta men det var asfalterad väg. Kom efter ca 7 km fram och här fann vi en plan och fin plats att stå på N37° 21´00,6 W 08° 50´23´2. Visserligen ingen utsikt mot havet men det var inte långt till stranden där surfarna höll till.Att det var en ”surfarstrand” märktes. Dom här killarna dök i vågorna och surfade på dom in utan någon bräda.Åter en härlig sandstrand, även andra badade i vågorna så jag tror det är minst +18° i vattnet.Det fanns även plats vid restaurangen där det stod ett 10-tal bilar.Vädret idag som igår +23° lite vind vid havet och kvällen var lika varm som i går +20° när kl var 17.30

Det man oftast funderar över ...var tömmer folk sina toaletter och var fyller dom vatten när dom står en längre tid på samma ställe? När vi åkte på morgonen så fick vi ett av svaren. När vi kört en bit tillbaka på vägen stod en husbil och tömde sin toa i en brunn med handtag. Den hade vi nog inte sett om han inte hade stått där. Och naturligtvis passade jag på att ta koordinaterna N 37° 19´30 W 08° 48´04,3.

2 kommentarer:

  1. Fin bild med husbilarna i det gröna landskapet! Man blir verkligen sugen på att komma iväg. Var man ska tömma och fylla på är verkligen inte alltid lätt att veta. Vi har tänkt skaffa en extra toatank, som man kan ta till om det kniper ;)

    SvaraRadera
  2. Vilka ljuvliga badbilder med härliga vågor!

    SvaraRadera