lördag 13 oktober 2018

Tiske steny

När vi nu är i Tjeckien så vill vi ju gärna se lite mer än bara vägarna vi åker. I den norra delen mot Tyskland finns ett stort bergsområde, som på den Tjeckiska sidan heter Bohemiska Schwiez och på den tyska sidan Saxiska Schwiez. I dessa områden finns fantastiska bergsformationer i sandsten, som Freedom travel har skrivit om.
Inte långt från Decin ligger staden Tisa och där skulle det också finnas bergsformationer så dit åkte vi i onsdags.

Vi är lite senfärdiga så vi kom inte iväg förrän vid 11.30 och enligt Gps så skulle vi åka mot norr.
Det blev en brant stigning till en början, men sen planade det ut. Vägen var inte bred, men hade fått ny beläggning.

Att möta timmerbilar gick också bra.

Tiske Steny kallas den här platsen. Vi hittade även en parkering för husbilen  N5047 09 E14 01 39 till en kostnad av 50 czk = 20 kr... det är billigt här i Tjeckien.
Så här såg resvägen ut, de röda pilarna visar hur vi åkt.

Redan efter en kort bit var vi tvungna att vila 😅 hur ska vi orka, när vi var trötta redan efter knappt 100m.

Skam den som ger sig....vi kom upp till den punkt där vi skulle betala.

Inträdet kostade för oss båda 60 czk = 24 kr.
Några skyltar visade längden på promenadvägarna, vi valde den kortaste, som senare skulle visa sig vara dubbelt så lång.

Ett litet utdrag av vad vi fick se på vår vandring.

Man kände sig liten här bland alla enorma stenpelare.

För det mesta var det enkelt att gå, men ibland fanns en del trappor.

Lite extra armstyrka kanske kan behövas.....bäst att träna lite extra.

Trappor upp och stigen ner till målet, som var en restaurang. Härifrån kunde man också gå åt motsatt håll.
Här blev det en glass innan vi vände tillbaka.

Innan vi gick tillbaka fick vi visa våra biljetter i kassan. Tillbaka var det en lite enklare väg och den gick uppe på bergskanten, med många stup intill.

Ingemar höll sig på ett ordentligt avstånd från kanten.

Vid koll på min telefon såg jag att vi hade gått lite mer än 4 km och det tog för oss 1,45 timmar att gå.
Vi körde tillbaka till campingen i Decin igen. Nu behövdes vila för både fötter och rygg.
Sämre blev det med vilan under natten, för polisen hade utryckning och sirenerna tjöt tillsammans med bullrande tågvagnar. Campingen låg ju precis under vägbron.
Vädret håller fortfarande med en temperatur på +26 och en strålande sol.