torsdag 18 oktober 2018

Arnbruck ett glasrike

Efter att ha lämnat Tjeckien var vi på väg in i Tyskland. Väl där behövde vi en plats för natten. Som vanligt letade jag på CamperContacts karta och hittade en i Arnbruck 
Koordinater N 49 07 42 E12 59 33


Det första vi får syn på, när vi dragit upp gardinen, är glasfigurer i alla färger och formationer överallt. Att det var ett område där det tillverkades glas hade jag läst om, men inte visste vi att det var massor av stora affärer och parker. Natten var lugn, men vi vaknade av trafiken, som gick alldeles intill. Ingen trängsel för att få plats precis.


Nu ville vi utforska området. Vackra fjärilar i glas.


Och snart är det halloween och då kan man ju placera ut färggranna glasbollar.



Här fanns ett stort parkområde med massor av glasfigurer som här i Grodparken t ex.


Alla grodor med olika uttryck.


Vi fortsatte runt på gångarna och överallt fanns det något att titta på.


Nu var det inte bara glasfigurer, det fanns också olika konstverk som den här grisen....



...men också levande djur, samt lekparker för barnen.


Trä kan man göra mycket av.


Och att stapla ved som konstverk, kan väl också vara kul.


Fontäner och fåglar, både levande och i glas kunde man se.


Andra konstverk.


Alldeles intill låg affärer med ett stort utbud av glas i alla former. Det var nog den största affär jag sett med allt vad du kan tänka dig i glas och även tillbehör. Särskilt deras juldekorationer var helt fantastiska. 
Nu var det fotoförbud inne i den affären så jag kan tyvärr inte bjuda på några bilder därifrån. Själv passade jag på att ögonshoppa och njöt av allt det vackra....synd att vi inte kan ta med någon av de stora och fantastiska vaserna. Det fick bli 2 små fina glasskålar för värmeljus, som inte var så tunga och en ny kvist med konstgjorda bär till husbilen.



Lite av sortimentet utanför. Det fanns också restauranger för den som var fikasugen eller hungrig.



Ja tänk vad man kan träffa på när man söker nattplats. Den här platsen kan vi rekommendera, mycket vackert att se, men även att köpa, till rimliga priser.
Hade vi nu varit på väg hem, då hade det nog blivit ett större glapp i plånboken.
Vid middagstid fortsatte vi vår resa, men om den får du läsa i nästa inlägg.



Vädret fortsatt soligt och ca +22 vi klagar inte... vi njuter 😊
Ha de gott!

3 kommentarer:

  1. Vilket mysigt ställe. Mycket ögon fröjd att njuta av. Nu har jag läst ifatt. Det har varit fullt upp ett tag, så jag har inte hunnit. Alltid kul att läsa och se hur ni åkt! Ha en fortsatt bra resa!

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir av att titta på dessa vackra o färgstarka glasfigurer. Glas är någon som jag verkligen älskar! Det blir nog en tur dit så småningom.
    Ha en fortsatt bra resa

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig färgglad ort! Det är det som är så kul med husbilslivet. Ibland kommer man till ställen som är riktiga pärlor man inte hade en aning om att de fanns...

    SvaraRadera