lördag 27 oktober 2018

Problem i Frankrike

Onsdag den 24 oktober
Det blåste ordentligt på natten, så det var nästan svårt att sova. Vi som hade tänkt ta en snabbis in till stan, men med bara +8 och en halv storm, så var det inget lockande alls. Inte kostade det något under den här tiden heller och deras VA var avstängd med röda band. Vi drar vidare. 😃


Om vi i går körde över torra floder, så var det desto mer vatten här.


Vi fortsätter förbi Arles och mot Camargue området där de vita hästarna finns. 
Detta område har vi besökt tidigare, närmare bestämt 2012, så vi fortsätter.



Det blåser kraftigt och rycker i bilen. Ingemar får hålla hårt i ratten. Trots att solen skiner, så känns det inte lockande att gå ut i blåsten.


Plötsligt upptäcker vi att det är dags att tanka. Hittar först en mack, men missar infarten, då vägen delade sig. Vi får köra runt i kvarteret och kommer till slut rätt....då är det lång kö. 😕
Bilen före oss har problem med tankningen. Om det berodde på deras ålder (ca 80 år) eller att de inte förstod, trots att de var fransmän, blev vi aldrig klara över. Vi backade ut för att leta en ny mack och det var inte det lättaste. Det blev ett snurrande i rondellerna och sen visade det sig, att den första Esso var stängd och den andra hade bara diesel för lastbilar och det vågade vi oss inte på. 
Vi fick hoppas på att dieseln vi hade kvar skulle räcka till nästa tankstation ca 20 km bort. Det gjorde den och där var inga problem att tanka för oss, bara sticka in betalkortet och slå in koden. Nu kunde vi fortsätta, med full tank för ca 98 € ca 1.495/L, runt Montpellier och mot Perpignan.


Dags att hitta en ställplats för natten gärna med el. Då kommer nästa problem. 🤔
 Där skulle man använda ett speciellt kort för parkering eller bankkortet, men inte lätt att begripa när de bara pratar franska.  Jag försökte med engelska, men det gick inte att höra vad hon sa och mitt kort gillade hon tydligen inte, trots att jag väljer betala och trycker in in kod. Vi söker upp en ny ställplats....samma problem. Då fortsätter vi mot en ställplats i byn Trouillas och möts av skylten fullt!


Det börjar skymma, när jag äntligen hittar en ny parkering i byn Thuir, själva platserna var små, men strax intill hade vi sett en stor grusplan och där parkerade vi. N42 38 07 E002 45 35
Sov lugnt hela natten utan el, men det behövdes inte för natten var varm +17 gr.


Torsdag den 25 oktober.
Under natten hade vinden mojnat och morgonen var klar. Nu hade vi inte långt kvar till Spanien. Vi ser siluetterna av bergskedjan Pyrenéerna, som vi ska åka över.



Åker genom några små byar där marknaderna är i full gång. Tyvärr så är utbudet mest vinterkläder, för den inhemska befolkningen, vi nordbor tycker det är så varmt här nere, så vi vill hellre ha sommarkläder. 😀 Själva har vi haft shorts den större delen av resan.



Vi börjar klättringen mot Le Perthus, som ligger på den franska sidan av gränsen mellan Frankrike och Spanien. Nu är det ju inte lika högt som i Alperna, men ganska krokigt, om man som oss väljer bort betalvägarna. Cyklisten hade ingen elcykel, så han fick kämpa i backarna.


Vi stannar aldrig i Le Perthus, för här är ont om parkeringar. Det finns strax innan man kommer fram, men då får du gå backe ner och backe upp, om du ska handla....och det hade vi ingen lust till. När vi kom fram till gränsen så var där en massa poliser med vapen i händerna. Vi blev lite fundersamma på varför....men de brydde sig inte om oss ....bara att fortsätta in på den spanska sidan.



Ingemar får lite problem med sina luftrör och tittar vi ut så förstår vi varför.....det eldas överallt, och den lukten sticker i både näsa och lungor.



Rena dimridåerna ibland.



Vi behövde nu ha tag på en tömningsstation och det visste vi fanns i Platja d´Aro vid kusten. 
Nu blev jag osams med "Berit " igen, för hon ville som vanligt gena....och då blev det en ordentligt kurvig väg över mindre berg och den var absolut inte kortare eller tog kortare tid att åka....snarare tvärt om. Hade jag fått välja hade vi fortsatt på väg C31, som var både rak och fin.
Jo då på vissa ställen i början, var väg GI 660 också rak, men sen började kurvorna. 
Ta inte den vägen till Platja d´Aro!



"Rondellhundar" kallas de... även om det är en fågel.



Till slut var vi framme vid gatan och tömningen, där var fullt av bilar som vanligt, även innanför "bommen" som var borttagen. N41 48 39 E003 03 29
Här finns gratis tömning och vatten.


Ingemar fick vänta på att ta vatten, för de franska damerna hade stor tvättdag och använde sig av alla tre kranarna, både för att skölja och hänga upp tvätten på.
😁 

Vi fick i alla fall gjort det vi skulle, fikade och fortsatte vår färd söder ut. 
Om det var dåligt med skyltar, som visade vilken hastighet som gällde i Frankrike, så var det betydligt bättre här i Spanien. Alla kurvor hade sin skylt som talade om hur fort du fick köra.



Vi slipper inte alltid undan köerna, när vi väljer bort betalvägarna.... i alla fall inte på motorvägar som är gratis. 


Ibland kan det vara riktigt besvärligt att hitta rätt väg.


Vi vill inte komma för nära Barcelona, då det ofta sker vägrån i de trakterna, så vi kör en bra bit utanför och det blir lite konstigt vägval igen.  



 Det började skymma och vi behövde en ny nattplats. På väg mot Vilafranca del Penedés kommer vi förbi en Vingård vi tidigare stått på, och här kör vi in. Det är gratis att stå här. 
N41 22 05 E001 46 23
Det finns en gårdsbutik också, men den var stängd, vi kom ju sent.


Nu har vi inte så långt kvar till Torrevieja men den biten skriver vi om längre fram. Värmen håller i sig +24 och varmare ska det bli, men vi ska också få regn för första gången på 3 veckor.
Vi hörs!

9 kommentarer:

  1. Hej! Vi körde lite samma väg i september södra Frankrike in i Spanien och så körde vi igenom Barcelona det gick bra. Tänkte berätta att mannen min tankar alltid disel för lastbilar, för det är billigare också. Så det körde vi på. Vi var ner till Gibraltar tog en guidad tur med bil upp på klippan. Kan rekommenderas, sedan fortsatte vi hem vi Portugal. Där passade vi på att byta däck på husbilen i Porto, där sparade vi in 380 € mot hemma på Åland och det gick på en halvtimme.
    Roligt att följa er resa och lycka till i fortsättningen /inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset om dieseln vi har inte vågat prova, men såg en som tankade en personbil så det måste ju funka. Gibraltar har vi besökt med guidad tur. Vi byter alltid däck och servar bilen utomlands....betydligt billigare än i Sverige. Tack för att du följer. Kram 😍

      Radera
  2. Det händer lite saker på eran resa, bra att ni till slut fick diesel i bilen. Fina bilder med den blå himlen. Nu har snön kommit in över Sverig, 15cm snö i småland och uppe i norr. Här hos oss är det ingen snö, ännu.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå det händer alltid något. 😁 Men kul också för då får jag ju material till bloggen. Fy hoppas inte snön blir kvar....lite för tidigt, men till jul får det gärna snöa.😃 Kramiz

      Radera
  3. Det är VM rally denna helgen runt Barcelona. 15cm snö i Mullsjö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara maken som gillar sport 😜 Snö är lite för tidigt, men vintern har sin tjusning. Ha de gott!

      Radera
  4. Tur att det mesta löser sig till slut.
    För två år sedan var vi i Platja d'Aro (utan husbil) för att vandra utefter kusten, just så här i slutet av oktober. Då gick vi förbi ställplatsen och tänkte att hit får vi nog åka någon gång, "rondellanden" känner jag också igen!

    SvaraRadera
  5. Ibland kommer alla problem på en gång. Det kan ju kännas jobbigt just då, men det mesta löser sig ju på något sätt. Den där rondellfågeln känner jag igen!

    SvaraRadera
  6. Platja är en riktig favorit Där har vi varit många somrar. Att tanka diesel med lastbilsmunstycke går för det är samma diesel. Men munstycket är mkt grövre så det kommer fort. Med risk för sprut!

    SvaraRadera