torsdag 11 oktober 2018

Kontanter och klistermärken ett måste i Tjeckien

Vid tretiden var vi klara för att fortsätta mot Tjeckien. Vi hade valt bort betalvägarna och motorvägar, för att slippa åka in i Dresden. Det fick bli småvägar, men de var helt ok. Visst tog de lite längre tid, men vi skulle ju inte så långt till att börja med.
Jag hade ställt in en ställplats nära Hohnstein och Pirna
N50 59 10 E14 03 20
Det hann mörkna innan vi var framme.
Det visade sig att det var en stor parkering, med ställplats intill för 5 €. Biljett fick man när man körde in genom bommen och betalades vid kassan.

Vi blev lite fundersamma när det på morgonen började strömma in bilar med barnfamiljer. Visserligen är området känt för sina vandringsleder, men den här parkeringen låg ju ute på landet och ingen större by i närheten. Vid infarten fick vi syn på det som lockade barnfamiljerna. SteinReich Erlebniswelt ett äventyrsland för barn. Nu är vi ju inga barn och inte har vi några med, så vi fortsatte vår resa. 😃

Höstfärger finns här också och solen börjar värma skönt.

Nu har landskapet ändrat lite karaktär och det har blivit mer kuperat och brantare på sina ställen. Ingemar får stå på bromsen då det blir lutningar på 12-14%  Vi närmar oss gränsen mellan Tyskland och Tjeckien.

Vi stannar till för att försöka hitta en bankomat så vi kan ta ut pengar, kortbetalning är inte alltid det funkar i Tjeckien.
Precis som vid alla gränsövergångar finns affärer med varor, här var det fågelbord i alla storlekar. Någon bankomat fanns inte och det skulle vara ca 20 km till närmaste by/stad där bankomat fanns.

Ingemar blev sugen på ett nytt bord, till fåglarna och 10 € var ju överkomligt. Nu gäller det ju bara att hitta en plats för det i husbilen. Som tur var valde han inte något av de större....då hade vi fått problem. 😀

Vi kör vidare på riktigt bra vägar, trots att de inte tillhörde de större. Nu var det en bankomat och det trekantiga klistermärket, som man måste ha för att få köra här i Tjeckien. I början av Usti nad Labem (vilket konstigt namn på en stad) hittade vi både en bankomat och en bensinstation, som hade klistermärket för 310 czk = ca 144 kr och gäller för 10 dagar.
Här kan du läsa om vad som gäller vid bilkörning i Tjeckien.

Nu med klistermärket på framrutan kändes det tryggare att fortsätta till en camping i Decin. Här samsas elbussar med tågen om ledningsutrymmet i luften.

GPS Berit hade stakat ut en annan väg än den vi ville ta. Den var både brant och kurvig, men vi valde den längre och större, som gick efter floden Elbe istället.

På väg till campingen får vi syn på Decins slott från 1100 talet ombyggt flera gånger och idag kan man hyra rum eller lägenhet för övernattning. Ser ju inte riktigt ut som ett slott.

Att hitta camping var inte lätt. Campingen ligger under väg 62 och dit hittade inte "Berit" med koordinater. Dessutom var det en olycka på vägen mellan 4 bilar, de hade kört in i varandra, så långa köer bildades. Vi fick köra runt ett tag tills vi hittade campingskylten, sen var det bara att följa den.
Det är bara vi och 2 tyska bilar här. Kvinnan i receptionen talade lite svenska och var glad för att kunna prata med oss. Eftersom det är lågsäsong kostade det 350 czk = 162 kr fräscha toaletter och duschar.

I kväll fick Ingemar vara kock....grillad kassler med potatis och svampsås stod det på menyn.