söndag 22 april 2018

Funtanazza och Ugglor i kikaren

Marguriter, som jag brukar plantera till sommaren, växer vilt här. Stora buskar, som nästan blir marktäckande.

På Campercontakt hade vi hittat en ställplats med tömning i Arborea Lido. Men när vi kom dit var där stängt och där man skulle tömma avloppet stod vattnet dm högt. Vi ställde oss istället på parkeringen intill N39 48 08 E08 32 52

Strandpromenad blev det  som vanligt, men den här stranden hade sand och ett band av uppspolade "bollar".

Ja vad är nu det här? Verkar vara något sorts gräs, som växer i vattnet och sedan lossnar och snor ihop sig till just bollar. Jag delade på en och det såg ut som torkat gräs. Mjukt att gå på, men ser inte så trevligt ut.

Här var heller inte så djupt och jag var tvungen att prova stranden och vattnet.

Upp och på med badkläder.....här skulle badas för första gången i år. Det var +19 i vattnet och riktigt skönt. Ingemar avstod. 😏

En polisbil stannade och vi tänkte nu kommer de och kör bort oss eftersom vi stod på en parkering.
Polisen kunde varken engelska eller tyska, så han plockade fram sin telefon och vi trodde han skulle  översätta via telefonen. Men nej...det visade sig att ca 2 km bort hade de hittat en kropp i vattnet och han visade oss bilder på sin telefon. Vi tror han ville göra oss uppmärksamma på det. När vi frågade om vi kunde stå här, var det inga problem alls. Vi stannade i 2 nätter. Sedan for vi för att hitta en gratis serviceplats för husbilar i Marribiu ca 15 km bort....man måste ju tömma tankarna ibland.
Sedan var det dags att röra på sig igen och nu hade vi ställt in en annan plats vid kusten. Vägen är jättefin, annat än motorvägen till Cagliari vi åkte på tidigare. Ängarna lyser gula, men det är inte maskrosor, utan gula prästkrageliknande blommorna, som verkar vara ogräs här, ser dem överallt och ibland meterhöga.

Vackra vyer även här och det går både upp och ner.

Vi hade ställt in koordinaterna N39 36 49 E08 28 04 men träffade på en skylt som sa stopp!...vi fortsatte för vi måste ju vända bilen.

Vi får syn på skelettet av något stort hus.....vad kunde detta vara?

Kom så till slut ner på en plan där vi kunde vända.  Colonia Marina di Funtanazza  hade en gång i tiden varit en sommarkoloni för barn till gruvarbetarna. Den invigdes 1956 och stängdes 1983. Det har nog varit ett paradis för de barn som fick komma hit.... idag är det bara ett skelett av byggnader .

Så tråkigt att se hur det förfaller. Här fanns även pooler och salta bad.

Vi tog en runda i omgivningarna och en titt på den förr så fina stranden med jättefin sand.
Det enda liv som finns här idag är alla hundratals getter som går på bete.

Det blev bara ett fika-stopp, sedan fortsatte vi till en annan by lite längre bort.
Platsen är privat och att övernatta här rekommenderar vi inte, även om den finns med i Campercontact.
På vägen dit fick vi syn på något som flög förbi oss
Ingemar stannade och jag fotade....och det vi såg var en MinervaUggla....faktiskt första gången jag ser en livs levande Uggla.

Den höll oss senare vaken halva natten med sitt ropande.

I natt har vi stått i hamnen eller snarare vid en parkering där de sätter i sina båtar. I den här byn har vi internet, men det är inte alla platser det funkar på.
Idag har vi haft +21 och nästan ingen vind alls.

Ser att många svenskar är på väg hem nu.....kanske därför vi inte ser en enda svensk husbil här på ön, synd för här finns mycket trevliga platser.
Ha det gott i sommarvärmen, som ni fått där hemma.

1. Ha ha,tur att de bruna bollarna inte var "Ugglor i mossen". Strongt att vandra i alla dessa trappor. Ha en fortsatt bra resa.

2. Oj, så fin ugglan var......modigt av dig att bada i det kalla vattnet....ha,ha...

3. Kul plats, den missade vi! Och ni missade Bosa, vackraste (små)staden på Sardegna. Ön är helt fantastisk! Och vi kände oss helt trygga och säkra att sta fritt. Bra att ha kontakt med polisen, de håller koll på en. Vi har så många goda minnen av Sardegna att det är himla kul att resa med er. Stanna länge och njut! Stina & Julian

1. Håller med om att ön är fantastisk och med alla underbara stränder.Tyvärr så blir det inte så många dagar mer men vi njuter i fulla drag.

4. Bollarna på stranden var en märklig företeelse.

1. Ja visst är de, vi har sett dem i Spanien också, men inte så här mycket.

5. Ni ser er omkring och ingen kan säga att ni ligger still, på samma plats i flera månader.

1. Ja det kan man nog säga. Långliggare är inget för oss ett par tre dagar på samma ställe om vi trivs, sen börjar det krypa i oss.

6. Badet lockade inte men vackert! Ugglan var mysig, men inget kul när de hoar hela eller halva natten.