onsdag 4 april 2018

Från Spanien till Frankrike

Vi lämnade El Masroig och fortsatte mot norr. Nu hade klockan hunnit bli över 12.00 Vi kör förbi stora gula fält och jag antar det är raps.

Igår körde vi drygt 400 km och det blir ungefär detsamma idag. Vid femtiden var det dags att hitta en nattplats.
Vi ställer in "Berit" på koordinaterna N42 16 11 E02 57 01 och som vanligt tycker hon om att ta genvägar. Fast om vi hade åkt den "riktiga" vägen och inte någon liten gata på sidan, så hade vi ju inte sett den här fina rondellutsmyckningen. Måste säga att de är duktiga i Spanien på rondellutsmyckningar, små som stora.

Vi hittar den parkering där vi kunde stanna. Det var gott om plats, men inte för stora bilar.

Efter den långa körningen så var det skönt att koppla av med ett glas vin. Nu har vi närmat oss gränsen till Frankrike, men har fortfarande långt kvar till färjan från Livorno i Italien.

Vi fick en lugn natt, men inte en lugn morgon. Planerade en kort promenad innan vi skulle åka, men precis efter vi hade ätit frukost började bilarna köra in och ganska snabbt fylldes parkeringen av småbilar....där rök vår promenad.
 Nu gällde det för oss att kvickt komma ut här ifrån....annars hade vi fått stanna hela dagen och det hade vi ju inte tänkt oss. Det fanns många träd som vi måste undvika, men Ingemar är en skicklig förare så med lite trixande var vi på vägen igen.

Åker förbi fina krukmakerier, men det blir för tungt att ta med hem och dessutom passar nog inte färgerna hemma hos oss.

Vi närmar oss Perthus och kan nu se de snöklädda topparna i Pyrenéerna.

Passerar gränsen utan problem ....och så var vi i Frankrike.

Ingemar ville ha tag i en bankomat och vi snurrade runt i Le Boulou utan att hitta någon parkering. Fortsatte mot Perpignan och bara några km bort så fick Ingemar syn på en skylt, som visade växling av pengar, vi svänger in och visst fanns där en bankomat. 😀 En stor parkering och massor av fina blommor.

Även härifrån kunde vi se de snöklädda topparna.

Kör förbi Narbonne och mot Beziers. Kör till ställplatsen i Portiragnes, som vi stannade på när vi var på väg söderut. Där fikar vi innan vi ställde in en ny ställplats.

Nu har våren kommit till Frankrike och nu städas det och gräset klipps.

Det är skir grönska i träd och buskar och i rabatterna blommar tulpaner och penséer det märks att vi är längre upp nu.

Vi väljer att åka mot Sete den här gången och hamnar så klart i rusningstrafiken. Vädret har nu skiftat från sol till dis och några grader lägre än i Spanien ca + 17.

På var enda meter i vattnet fanns det båtar, i kanalerna låg småbåtarna och på de större platserna fanns andra båtar av olika storlek. Här var det nog mer båtar än bilar.

Från Sete fortsätter vi mot Montpellier, men när vi ställer in en ställplats i Pelissanne så tycker "Berit" att vi ska åka ute vid kustbandet igen och det har vi ju inget emot. Kommer så småningom förbi Arles utan problem, men i Provance hittade hon inte riktigt vägen, så det blev en extra runda, genom små gator, innan det blev rätt. Kan ju tillägga att vi hade valt bort betalvägar. 😏

När vi kom fram till Pelissanne så kände vi igen oss...här hade vi övernattat tidigare. Det finns ca 20 platser och alla var upptagna. Eftersom det är en stor parkering så tog vi och några till, platserna bakom de övriga husbilarna.

I morgon fortsätter vi mot Nice och sedan Italien, sen får vi se vad klockan är, när vi ska söka en nattplats.
Vi hoppas kunna vara nära Livorno till helgen.