tisdag 19 mars 2013

Med buss runt i Sevilla

Lördag den 16 mars 2013

Ingemars syster och svåger frågade om vi ville hänga med upp till Sevilla.  Självklart svarade vi ja. Vi har inte åkt in där med husbilen, då det alltid är ont om p-platser i städerna. Nu passade det ju jättebra. Hoppfulla som vi var så tog vi oss in till centrum och den stora Katedralen, men att hitta en parkering en lördag var stört omöjligt. Vi började leta efter något liknande parkeringshus och till slut efter mycket snurrande, så hittade vi ett, på den andra sidan floden. Sedan var det bara att traska över bron.

Strax därefter fick vi syn på sådana där turistbussar i två våningar, vi köpte biljetter 15€/pers, för en dag. Det var sådana där hopp på och hopp av bussar. Upp för trappan till den övre våningen, för att få bra bilder. Tur vi hade jackor på oss för det blåste ganska så bra där uppe.

Många stora och fina byggnader åker vi förbi och guiden i örat talar ibland svenska och ibland engelska. Man blir verkligen imponerad av deras byggnadsverk.

Som det här moderna exemplet, som är 40 våningar högt.

Eller den här muren med alla sina små torn.

Det var mycket folk ute och gatuserveringarna var fulla.

Ett par ståtliga pelare med statyer vid ett av stadens torg.

Vi hoppade av bussen efter en timmes åkning och promenerade upp mot den stora Katedralen La Giralda. Kom förbi den gamla arenan Plaza de Toros, som är från 1700-talets början.

Vi fortsatte fram mot Katedralen.

Liksom alla dessa stora Katedraler och kyrkor som finns här i Spanien så var även den här ett imponerande byggnadsverk.

Efter att gått här en runda var det dags att bege sig tillbaka över bron och till parkeringshuset för att sedan börja återfärden mot Puerto de la Santa Maria och vår husbil.
På kvällen gick vi ner till hotellets restaurang och åt en god middag. Hotellet är inrett i gammal stil och varma toner på väggarna, väldigt mysigt.

Efter maten följde Bruno och Solveig med till husbilen och fick "en kopp kaffe på maten", innan det var dags att säga hej och tack för den här gången. Nästa träff blir nog i Lindome.

Dagen därpå när jag skulle föra över bilderna till datorn, så glömmer jag att kopiera dem.
 Och snabb som jag är (ibland för snabb) så rensade jag kortet. Ja ha… då var alla bilder borta L
Som tur är har jag en snäll svägerska, som lät mig kopiera av en del av hennes bilder, så det blev i alla fall en blogg om Sevilla. J Tack Solveig.
Och ett stort TACK till er båda för en trevlig samvaro.

1. Vad härligt att göra en sk. riktig turistgrej som att åka runt med en buss och få information om staden. Det är ett bra sätt att få reda på så mycket som möjligt på kort tid. Så får man också veta vilka sevärdheter som man skall inrikta sig på lite mera. Men visst är Sevilla en väldigt vacker stad med fina byggnader. Kul också att kunna umgås lite med syskon på ett avslappnat sätt. Må så gott! Kram 3 M

2. Då är jag inte ensam om detta att radera innan hjärnan tänkt färdigt. Gjorde samma blunder förra säsongen med bilder på de enda tjurfäktnings arenan vi såg

har varit intressant att följa er på resan
    Mv
    Nils

3. Så har ni lämnat Marocko och landat på spansk mark. Det har varit trevligt att följa er resa och så många gånger har vi känt igen platser, och även en del människor i Marocko! Det är inte utan att vi längtar dit! Ha en fortsatt trevlig resa! Hälsar Inga-Lill och Arne

4. Margareth o Sventisdag, 19 mars, 2013

Tack för turen till Sevilla! Vilka praktfulla byggnader!Roligt att er på bild också och även interiören från restaurangen.Kram

5. Ni får se en del när ni åker runt som ni gör. Trevligt ser det ut oxå. Hoppas ni får det fortsatt bra

6. Tjena, då är ni på banan igen.........

7. Hemska tanke, bilderna borta, eller kamera och dator stulna. Kram.