fredag 18 november 2016

Från Nules till Calpe

Vaknade av bjällror...det var fårhjorden som var på väg ut för att äta. Inte för att det fanns så mycket att äta för dem...lite torra löv på de nedsågade grenarna och några strån gräs här och där.

Kohägerarna passade på att få gratis skjuts på fårens ryggar.

Det blev en kort promenad ner till stranden, innan 11-kaffet, och på de tomma gatorna tillbaka. Här sjuder det säkert av liv på sommaren, men nu är här nästan heltomt. Platsen vi står på är parkering för lägenheterna, men i dem finns idag inget folk så parkeringen är tom på bilar.

Stranden lika tom den.

Vi kör samma väg tillbaka som den vi kom på igår och fortsätter mot Valencia. Jag hade ställt in en ort söder om Valencia efter kusten, för att Ingemar vill ha en rosa rand att köra efter. 😁
Vad gör då GPS- Berit....jo hon tar oss rakt igenom hela stan....när det finns en smidig gratis motorväg runt omkring stan. Varför kan man inte ställa in henne på snabbaste vägen? 😡
Vår GPS är en Garmin och det finns bara "kortare väg" eller  "kortare tid" och det blir alltid någon form av genväg hon tar.

Rakt igenom och med massor av trafik....Ingemar har full koll....men jag tycker det är jobbigt. Man kan ju få en bil i sidan, för det är trångt med 3 filer och en taxi/bussfil genom centrum.

Vi har tur ...ibland blir det "gröna vågen" långa sträckor....men så är det rött och då hinner jag fota dessa stora träd med så roliga rötter. Någon som vet vad de heter?

Vi tar oss igenom Valencia utan plåtskador och fortsätter mot ett Lidl, som skulle ligga i orten med det fina namnet "svenska". Tyvärr så var affären antagligen nedlagd. Bara att åka vidare.

Röda band kors och tvärs.....juldekorationerna är på gång.

Vi hittade ett Lidl söder om Gandia även en stor Kinabutik, Asia Store, där vi hittade lite smått och gott. Fortsatte sedan vidare efter N332 mot Calpe.
Denna fantastiska klippa, säkert fotat från alla håll.

Nu hade vi tänkt ta in på en ställplats.....haha, de var alla fullbelagda. Den gatstump vi stått på tidigare var avstängd. När vi åkte förbi Lidl i Calpe såg vi några husbilar parkerade på en gata. Vi vände och åkte dit. Så här står vi nu med fin utsikt både mot vatten och klippan.

Det blev några fler mil idag mot för igår.

Och vädret kan vi inte klaga på...en strålande sol har det varit och ca +20 grader, men redan på söndag får vi sämre väder med regn och sjunkande temperatur.

1. Du har en Acsi camping bara strax bortom gratisparkeringen, för 19 E per dygn med el., det finns pool och bra sanitetsbyggnader. Men lite besvärliga platser att parkera på. Om ni vill ha lite lugnare omgivning

1. Har antagligen glömt mitt Acsi-kort hemma, kan inte hitta det i husbilen....tyvärr.

2. Så roligt att följa er på den här resan! Och den där klippan är verkligen fascinerande!

3. Det ska bli roligt att möta er här. Vår lägenhet ligger precis vid klippan Ifach.

4. Gandia har en fin strandpromenad och den välkända klippan går inte att missa när man kör den kustnära vägen. Lite sur är jag över vädret som komma skall då vi är påväg... men varmare än hemma i vilket fall 😉

5. Inget jag eftersträvar heller, att köra inne i citytrafiken.

6. Åh, den där GPSn! Den tar en med på alltför många äventyr! Usch för att hamna i centrum sådär! Vi kryssade oss igenom Strassbourg senast. Inte kul alls. Jag brukar ställa in den på Kortare tid och sen kollar jag Visa karta för att se vilken rutt den valt. Men ibland hjälper inte ens det....