söndag 21 december 2014

Fortsättning på utflykten mot Neapoli

Det blev en lugn natt, trots att det låg en restaurang alldeles bakom oss och det var minst 20 bilar parkerade runt omkring oss på kvällen. Vi hörde inte ett ljud när de gav sig av, men borta var de på morgonen. :)

Idag skulle vi egentligen ha fortsatt längst ner  till Velanidia, där det skulle finnas förstenade palmer, men vi var lite oroliga för vägen och bestämde oss för att åka mot Monemvasia i stället.

Den vägen var ingen röd väg, så vi var väl lite tveksamma, men fortsatte upp för berget. Vägen var smal men asfalterad, nu höll vi alla fyra tummarna, för att vi inte skulle möta någon lastbil.

Trångt genom byarna, men mannen visade att det var ok att köra.

Mycket gamla byggnader i den här byn, men man hade i alla fall förberett för en våning till :)

Och många fina stenmurar....ett riktigt handarbete kan man nog säga.

Vägen letar sig högt upp och vi får en fin utsikt mot västra sidan, som vi nu har lämnat.

De enda djur vi träffade på under resan var 2 magra vildhundar och en död katt och så en fårflock på långt håll.

Än så länge har vi bara mött ett par småbilar och det har gått bra. Långt bort kan man se vägen slingra sig fram.

Så småningom når vi östra sidan och vi kan se havet härifrån. Nu ska vi nerför berget också.

Vi har tidigare berättat om de små miniatyrkyrkorna, som oftast står i kurvor. Nu har vi fått veta att det är inte bara för de som förolyckats, man sätter upp minikyrkorna, det har också ett kristet budskap. Här träffar vi på den största av "minikyrkorna". Inuti fanns flera foton och tända ljus. Något kan ha hänt här och det är troligtvis en minnesplats.

Ett lite mindre vattenfall fick vi syn på, men kunde inte stanna, då vi hade flera bilar efter oss. Det forsade rikligt med vatten ur berget.

Vi närmar oss Monemvasia där vi söker upp Peter vid hamnen. Får en kort pratstund, sen lite fika och eftersom vi redan varit till den gamla staden så fortsatte vi. Om Monemvasia kan du läsa här.

När vi kör ut ur byn ser vi en kvinna med en marknadskärra. Hon hade lite kläder och handdukar mm till försäljning. Kunder hade hon också.

Vi fortsatte nu mot Skala och kör förbi gasol-macken och apelsinlundarna och nu är cirkeln på vår utflykt sluten. På långt håll kan vi se de snöklädda topparna på Taygetos.

Tillbaka till campingen möttes vi av katterna. Så fort vi lagar mat så kommer de, ibland kan det bli något över och då kastar de sig över faten.

Vi får inte lika fin solnedgång här, för vi har en massa träd i vägen, men jag bjuder på en från Neapoli i stället.

Så var fjärde ljuset tänt, nu är det bara 3 dagar kvar till julafton, men innan dess ska vi ut på en tur till. Den 26 december lämnar vi den södra delen av Peloponnesos.