måndag 29 december 2014

Färjeolyckan och Koroni castle.

Inatt var jag glad för att vi tog in på campingen i Koroni. Vi fick ju känna av det oväder, som gjorde att det var så svårt att rädda personerna på färjan som brann. Vi har följt hela olyckan på grekisk TV och även på BBC där vi kan förstå lite bättre vad de säger.
En fruktansvärd upplevelse.....och nu blir jag ju lite tveksam igen till det här med färjor. Ska man nu tro på statistiken, så ska jag ju inte behöva vara orolig det är ju inte så ofta en sån olycka sker.
Jag är ju inte pigg på det där med flyg heller, för nu har det åter igen försvunnit ett flygplan, 2 st inom 6 månader!

Nej... vi kan ju inte bara sitta och titta på olyckor på tv, så idag tog vi en lång promenad in till Koroni, målet var Slottet och dess omgivningar. Koroni är byggt på en sluttning vilket betyder många trappor och enkelriktade gator.

Centrum ser ut ungefär som alla andra nu i juletid, med Krubban och dess invånare.

Vi går förbi både fallfärdiga hus, ja en del med bara en fasad mot gatan och nyrenoverade med fina dörrar och fönster.

Vad de en gång hade sålt här, framgår tydligt av skylten utanför.

Från taknocken är vi övervakade :)

Vi upplever att julen firas betydligt mer här nere än hemma i Sverige åtminstone när det gäller pyntet. Vi har sett många snögubbar i plast :)

Så småningom har vi kommit fram till ingången till det gamla Koroni och här har vi en fin utsikt över hamnen. Idag piskar dyningarna från nattens blåst in mot stränderna. Tur vi inte stannade i hamnen över natten, som vi först hade tänkt, för där slog vattnet in över kajen.

Castle of Koroni:
Slottet ligger på udden öster om den moderna staden och är byggd på ruinerna av den antika Messe staden Asine.
Koroni togs av venetianarna 1206,  Under 1500 talet var slottet  ockuperat av turken Bayazit Pasha och förblev under turkiskt herravälde fram 1686 då den återerövrades av venetianarna. År 1715, då venetianarna lämnade Peloponnesos, domineras åter slottet av turkarna som höll det till 1828, då det befriades av den franska allmänna Maison.
Under många år har restaureringsarbeten genomförts

Vi följer den stenlagda vägen in och kommer till en kyrka, som det sen visar sig finns flera av. En stor kyrkogård ligger här också. Det finns en del små hus kvar och de är bebodda med fina små trädgårdar, där de odlar lök och kål mm.

Vi fortsatte genom kyrkan och kom till en klosterträdgård full med blommor och fruktträd. Ja nästan alla blommor var så klart överblommade, men man kunde se att här var en fin grön oas under sommaren.

I "skånelängan" bor Nunnorna. Vi möter flera av dem och de tycker vi ska ta en titt runt omkring och plocka lite mandariner och apelsiner.

Ingemar får en påse och vi får plocka hur mycket mandariner vi vill, nu har vi så mycket att jag riktigt kan frossa i dem, jag som älskar dessa frukter.

Vi fortsatte ut mot platån där de förr hade sina djur gående. Nästan som Portugals sydligaste udde Sagres, lika platt men betydligt mindre.

Vi vänder tillbaka och ser kyrkan från ett annat håll innan vi går mot utgången i muren.

Det blir trappor ner igen och nu börjar vi söka efter ett ställe att äta lunch vid.

Vi äter inte så ofta ute, men idag behövdes det. Toast med ost och skinka samt kaffe....så gott det smakade efter den vandringen och jag fick vila ryggen en stund.

Alla vågor slår inte upp mot kanten, men ett par var så starka att de sprutade flera meter upp i luften ovanför taken. Tyvärr så var det inte den största jag fick med på bild och sen kom det inga fler stora vågor :(

Nu hade vi sista biten kvar till campingen. På en liten sträcka finns gångväg, men resten fick vi gå efter vägen och tro inte att bilarna väjde ut för oss .....nej det var vi som fick hålla oss så långt vi kunde på sidan....för att inte bli påkörda :(

Idag har vi haft soligt och ca +16 gr men i morgon väntar vi nytt oväder och det  fortsätter även på nyårsafton. Av den anledningen blir vi kvar här på campingen.

Önskar alla ETT GOTT NYTT ÅR !

1. Gott nytt år på er ,kul o läsa om er resa i Grekland. Sitter på Gran canaria o njuter i solen(flygit ner)

2. Så härligt ni har det,ni gör helt rätt som är där!
    Här hemma kallt,-10 nu men vi har haft 16 som mest!

Gott Slut o Gott Nytt År på er.....

3. Jag gillar egentligen inte färjor, två gånger har jag varit med om brand ombord. Första gången var på en färja mellan Danmark och Tyskland då det började brinna nere i maskinrummet men då var vi så nära land så det gick bra. Nästa gång började det brinna på en finlandsbåt i köket, då var det nära att vi fick evakueras men färjan vände hemåt igen och vi fick ett tag sitta ute på däck. Helikoptrar och båtar var hela tiden i närheten av oss om vi skulle behöva evakueras. Därför är jag alltid lite nervös när vi åker färja med husbilen. Tilläggas kan att vi alltid måste åka färja när vi ska hem eftersom vi bor på en ö, Ljusterö, utan bro. Hoppas att ni får bättre väder, idag har vi också haft blåsigt och kyligt.

4. Jag har åkt så mycket färga i min ungdom med långtradare. Nästan alltid incidenter, olyckor, på körningar, repor, storm så jag trodde bilen skulle välta, trots att den var fastkedjad. Jag klarade mitt skinn nästan alla gånger, men det är inte roligt. Kan jag undvika att åka åka färga gör jag det, om jag måste åka, är jag noga med mitt eget utrymme. Gott Nytt År

5. Skönt att veta att ni står stilla med tanke på färjeolyckan.
    Vi önskar er ett Gott slut på detta året och ett riktigt Gott Nytt År som för eran del börjar i Grekland.
    Kram JoY

6. ja det er trist med ulykker vi ser på nyhetene skeptisk til ferger jeg også.å nya flygplan betre med husbil.Vi sitter her ute ved kusten ved Rørvik Nordtrønderlag venter på et oveder (mons) som skal komme i morgen med 120 m m regn på et døgn . gott nytt år til era

7. Gott nytt år !

8. Blåsten är inte kul, men tur att ni kunde göra en tur uppåt. Vilka fina vyer när man väl kommit alla trappor uppför. Vi önskar er ett riktigt gott nytt år!
    Elisabeth o Lennart

9. Så kul att ni hittat hit ner till vår underbara Peloponnesos och Koroni :-) Hade varit trevligt att träffas! Ni kan följa vad som händer här runtomkring på