fredag 15 oktober 2021

Gratis motorväg i Spanien

 Från grusplanen, där polisen kom och tog upp betalning, var det dags att ge sig av ut på betalvägarna igen. Det kostar att åka betalvägar och hitintills har vi nog betalat minst 1200 kr, men åker man 2 bilar ihop så är det enklare och snabbare att åka betalvägar.


Vi fortsatte över områden vi kände till, som i Camargue, där det finns vita hästar. Vi såg dem, men hann inte fota. Där emot kom Flamingon med.


Mycket vinodlingar och naturligtvis stora cisterner för allt vin de gör och som vi gärna dricker.


Mycket trafik när man närmar sig en stad.


Vår GPS lever sitt eget liv och lurar in oss på alla möjliga platser. Den här gången tyckte hon nog att vi behövde se mer av Montpellier än vad vi hade tänkt. Roliga konstverk fick vi se innan vi hade krånglat oss ut genom cykelbanor och trafikstockningar.








Nu hade vi ställt in en ställplats, men innan vi kom dit skulle vi åka ut på en lång landtunga, den bildade  en liten insjö.





Kom så fram till bommen in till ställplatsen då börjar problemen.
Att försöka lyssna på engelska, som pratades alldeles för fort och inte gav några tips om var vi skulle trycka in vår kort-kod. Då har vi tur.... en fransman kom till vår hjälp. Franska språket kan vi tyvärr inte. Vi fick vår biljett med kod för vatten och bommen gick upp.

Rena idyllen, med ett 20 tal hästar alldeles intill. Tyvärr så var här fullt av husbilar så någon el gick inte att komma åt.


Vädret var perfekt och vi kunde sitta ute ett tag och bara slappa. 


Marsellian N43 19 08 E03 32 52 pris 6 € inkl vatten.

På kvällen tittar vi på fransk TV och vad får vi se.... om inte utgrävningarna 2018 från Pompeji. Mycket intressant även om vi inte förstod ett ord av vad de pratade om. Nya föremål funna och även skelett från människor fick vi se.



På morgonen fanns hästarna kvar.


Och nu drar vi vidare mot Spanien.


Fortsätter på motorvägarna, men nu är de gratis. Där har Spanien gjort det bra som släppt avgifterna.



Dags att tanka och här betalar vi 1.419€/L Vad skillnaden är på Dieseln förutom 1:an vet jag inte, men Ingemar tankade den billigaste och det var den med svart bakgrundsfärg.


Förbi Barcelona var det trångt, men trafiken flöt på bra.


Sen började GPS Berit bråka med oss igen och vi fick köra en omväg för att komma rätt igen. Då är det bra med min Autoroute 13 där jag kan se var vi är och om det finns en genväg.


Vi kom fram till Repsolmacken i Altafulla vid 15 tiden och kunde ladda två maskiner. Här kan du hitta Lavomatic.
När jag skulle gå över gatan till en "China" för att köpa galjar till kläderna, hittade jag inte min plånbok. Letade både i husbilen och i tvätteriet, men tyvärr så hittade vi den inte. Troligtvis hade jag lagt den ifrån mig på en stol när jag plockade ut tvätten. Spärrade snabbt kortet, nu blir det att beställa nytt körkort när vi kommer hem och som tur var så fanns inte så mycket pengar i den. Jag har ett annat bankkort som jag nu måste använda. Första gången detta händer mig.


Vi kör sedan vidare till ett ställe söder om Tarragona Castello Sant Jordi. Här har vi stått tidigare, men nu var där skyltar om att mellan 0,00 och 7,00 fick man inte stå där. Däremot fanns husbilsskyltar efter gatorna innan man kom fram och där var det tillåtet att stå. Till en början var vi bara 4 husbilar, men snart var där fullt. Även en svensk från Alingsås hade hittat hit.
Här passade jag på att klippa Ingemar som hade blivit riktigt långhårig. 😁


I morgon drar vi vidare till Peniscola för att på kvällen kunna gå ut och äta, vi har nämligen ett födelsedagsbarn med oss. 
Dessutom grattar vi sonen Tomas, som idag firar 44 år.



6 kommentarer:

  1. Ni har hunnit med en lång sträcka! Kul att ni fick se hästarna, men helt klart motsatsen till kul när plånboken försvann. Så mycket bök innan man får nya kort och körkort etc. Ha nu en bra fortsättning på resan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för omtanken! Det är första gången jag har tappat bort en plånbok, hoppas det aldrig kommer att hända igen.

      Radera
  2. Det tuffar på bra för er genom Europa. Visst blev det bra med gratis motorvägar i Spanien. Och jag hoppas att det inte försvunnit nåt från kontot!! På camping Eden har vi kompisar som vilar ut lite över helgen, innan de fortsätter söderut :D
    Ha det fortsatt fint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kontot är intakt. Nu står vi på Edens camping, men kommer nog att flytta på oss. Blir ett par veckor här i solen sen vänder vi åt nordväst.

      Radera
  3. Oj vad långt ni har kommit! Otur att börsen inte fanns tillgänglig för dig, lätt att det händer när det blir lite rörigt runt en.
    Bra att gratis motorvägar utökas i södra Europa.
    Ha en fortsatt bra resa!

    SvaraRadera
  4. Ja ibland har man otur så är det. Blir att beställa nytt körkort. Gratis motorväg var perfekt. Nu ska vi njuta sol och bad.

    SvaraRadera