tisdag 5 februari 2013

En dag i Marrakech

Måndag den 4 Februari

Gårdagen gick i lugnets tecken. Det blåste en del och var bara ca + 20 gr, därför satt vi och läste en del. Ingemar hade oturen att bryta av en tand vid frukosten, Vi hoppas att han klarar sig tills vi är i Spanien igen. Tänk att vi ska ha sådana problem med våra tänder.

Det kvittrar en hel del i träden, men det är inte lätt att få dem på bild. Ingemar fick syn på några fåglar, som han inte visste riktigt vilka det var.

Idag måndag hade vi tänkt åka in till Marknaden i Marrakech, därför beställde vi en taxi till kl 15.00 Vi tyckte det kändes best att ta sig in de ca 9 km på det sättet.

I väntan på taxin

Taxin var en gammal sliten ”Mersa”, här behövdes inga bälten enligt chauffören, men det kanske hade behövts i alla fall, för oj vad det gick undan i kurvorna.
När vi närmade oss stadskärnan så var där full kommers i gatuhörnen, folk gick tvärs över vägen mitt framför bilarna, cyklar, mopeder, hästkärror, åsnor och bilar i en salig blandning, ett visst kaos skulle man nog kunna säga.

Rätt som det var backade en bil ut mitt framför vår taxi. Tur man inte bor och kör bil i den här stan.

Taxin släppte av oss i ett gathörn och vi lade in platsen på vår GPS, så vi skulle hitta tillbaka, han skulle hämta oss på samma ställe vid åtta-tiden. Nu hade vi 4,5 tim på oss att ta oss runt i centrum av gamla Marrakech med souken och marknad.

Vi tog oss in till torget och där hittade vi en folksamling som gjorde oss nyfikna. Vad de höll på med fick jag inte riktigt klart för mig, kanske någon utmaning av något slag. Det var verkligen liv och rörelse runt omkring. Nu var det åt vilket håll vi skulle gå.

En massa stånd runt omkring med dadlar, fikon, aprikoser och en massa andra torkade frukter väckte vår nyfikenhet och lite torkade fikon inhandlades, vi såg även färska sådana.

Det började monteras ihop en massa bord och bänkar, som senare blev fyllda med hungriga människor. Flyttbara restauranger kan man säga.

Det blev in i gränderna och souken vi gick, men där var ganska mörkt så det blev inte så många foton tagna, dessutom har vi läst och hört att man helst inte skulle fota där.

Souken påminde mig om Dubai, trångt och massor och då säger jag maassoor av kläder, skor, väskor, tyger, keramik, kryddor och typiska souvenirer. Det var staplat från golv till tak i de små utrymmena. Jag var intresserad av saffran, men när jag luktade på den så var det inte den saffran jag ville ha. Då gick killen efter en annan kartong och det var riktig saffransdoft i den lådan, men då ville han ha 40dh för 1gr och det blir lika mycket som vi betalar hemma. Vi försökte pruta men se det gick inte. Den saffran de säljer kostar 20dh/1g men ger endast den gula färgen och har inte den saffransdoften som man känner igen.

Vi hade läst om Argan trädet vars frukter pressas och ger en vitaminrik olja som används i skönhetsprodukter, i läkemedel samt i matlagning. De här oljorna såldes också på marknaden, men jag har lite problem med att ständigt pruta på allt man är intresserad av, så det blev inget köp.

Ormtjusare hör ju verkligen marknader till i de här länderna. Nu är det ett djur som jag absolut inte gillar så jag gick en lång omväg för att slippa se ormarna. Den här bilden är tagen från en terrass och en bra bit därifrån, därför kan den vara lite suddig, men visst ser ni kobran, som reser sitt huvud.

Fram mot skymningen började det välla in folk. Mopeder, cyklar, bilar och hästkärror, man undrar ju över att det inte sker fler olyckor på en sådan här än det gör, för vi såg ingen under den tid vi var där.

äggbilen

Solen gick ner och det började mörkna, då tändes det lampor lite över allt. Vi gick upp på en restaurang för att äta en pizza. Vi hade fin utsikt över torget där det nu välde in av människor.

Vi återvände, utan hjälp av GPS, till den plats där i gick av. Här väntade taxin som skulle ta oss tillbaka till campingen. Den kostade oss 150 dh tor för 4 pers.
Vi var tacksamma för att vi slapp köra i den trafiken J
Trötta, men med en massa upplevelser på närhinnan, tog vi oss till våra bilar för att så småningom krypa till sängs.

1. Tack för er underbara berättelse. Känns lite som man är med er i Maroco.
    Ta väl vara på er.
    Alf-1823

1. Kul att ni läser och följer oss. Det är en otrolig upplevelse att besöka marknaden i Marrakech svårt att beskriva med text och bilder.

2. Tack för en spännande dag i Marrakech! Har inte varit inne på datorn på ett tag och blev överraskade att ni redan var i Afrika. Vi mår nu bra efter envis förkylning.Kram

3. Man känner nästan dofterna därifrån, fina bilder som vanligt syster. Jag blir stressad bara av att höra om prutning, inte vår kopp te precis :)

4. Hej!
    Tack för att ni delar med er av era härliga och exotiska upplevelser. Det är väldigt kul att få följa med er på färden. Ha det så gott!
    Kramar från Gittan Strid

5. Så mycket ni får uppleva, som är annorlunda mot här hemma. Bilderna från terassen över torget var verkligen fina och nästan att dofterna följde med i bloggen:).
    Arganolja, använder jag i mitt hår och tycker det är en bra produkt.
    Saffran, prövar du bäst, genom att ta en sådan lång "saffranstråd" och bita i, den ska vara sträv när du drar den mellan tänderna, hoppas jag säger rätt nu! Är priset sedan så mycket högre än det andra "saffranet" så är det säkert äkta vara.
    Önskar er en fortsatt trevlig resa, som vi fortsätter att följa.
    Kramizar

6. Kul att se bilder från Marrakech! Vi var där för något år sedan och bodde då på ett litet litet hotell, en riad, två minuter från torget. Så vi känner igen oss! Att blanda ut saffran med gurkmeja är tydligen ett vanligt sätt att luras... Och när det gäller trafiken tror jag att jag läste på UD:s hemsida att 38 personer om dagen dör i trafiken i Marocko... Lite charmigt kring torget är det ju i af, och på kvällarna blir det massor av stånd med mat där :)

7. Om man tycker det är jobbigt att pruta i de här länderna så ska man inte handla något. Det är en del i affärslivet och det är nästan som de gillar en tuff prutningskamp. Då känner de sig starka och har kämpat och du som kund ska kämpa för din rätt att handla billigast möjligt. De tycker det är en viktig kommunikation och en långvarig tradition skall upprätthållas. Tonen kan bli hård ibland men det ingår i dramat. Jag tycker det är kul och man kan väl läsa i deras ansiktsuttryck vad de tänker och tycker. Kan ju ha ändrats en del och de bara tycker de kan betala de dumma turisterna, men jag tvivlar på det. Det sitter nog i generna hos dessa affärsmän. Håll med om att det är annorlunda i alla fall. Otur det där med Ingemars avbitna tand, men hoppas han kan klara sig till Spanien. Vi håller tummarna. Lycka till med prutningsfajterna, det ääär kul. Måste du intala dig. Vi tänker på er! Kramar 3 M