söndag 24 februari 2013

Tafraout en hantverksstad

Ingemar och jag tog en eftermiddags promenad in till Tafraout



Jag var på jakt efter ett par sandaler jag sett tidigare. Nu hittade jag inte det jag sökte, men några par skor fick jag med mig hem. Alla skor jag köpt är handgjorda, och här i byn kan man se hur de gör, för bakom nästan varje dörr finns ett skomakeri. Tafraout är kända för sina skor som är utsmyckade med broderier.



Eftersom vi ändå var inne i stan kunde vi lika gärna ta en titt på den utanför alla turistshoppar. 


Så vi började gå runt på de små gatorna som låg lite avsides.


Vi kom in i kvarter där det var snickerier. Här blev Ingemar intresserad av de tvingar, som de hade satt ihop träbitarna med med. 
Vad det skulle bli vet vi inte men de hade limmat ihop en massa trästavar, kanske en bordsskiva. 


De färdiga alstren ställdes ut på gatan.


Här var det möbelsnickerier i flera av de små utrymmena.


Vi fortsatte runt hörnet, hittade flera gränder.


Ny snickerifirma, som gjorde bord. Här är det verkligen hantverk.
Har även sett dörrar med fina inlägg, sänggavlar mm.


På väg tillbaka till campingen träffade vi på ett par husbilar av modell äldre.


Vi har sett många både roliga, ovanliga, små och smarta husbilar.
Många med en fyrhjuling, motorcykel eller vespa på släp. 
Flest av alla är det ändå alla de vita och relativt nya husbilarna.


Vi återvände till ställplatsen och här hade fåraherden kommit med sina får.


 Mandelträden har snart blommat över.


Några pojkar plockade och åt något från träden, vad vet jag inte.
Kanske någon mandel från förra året hade blivit kvar.


I morgon ska vi ta en annan väg mot Agadir det ska bli spännande att se hur den ska se ut, men enligt kartan ska den vara vacker.



6 kommentarer:

  1. Hej igen.
    Ny dag nya möjligheter, det är såå spännande att följa er på färden. Det är ju en fantastisk resa ni gör. Lycka till på färden!
    Rigmor o Håkan MHCS 1324

    SvaraRadera
  2. Åhh... vilken härlig resa! Har läst de tidigare inläggen också men inte hunnit kommentera - så spännande med utflykten på småvägarna med guide. Vilket bra sätt att få möjlighet att se mer av landet... riktigt häftigt!
    Tack för att ni delar med er... och tack för alla fantastiska bilder!
    Ha det fortsatt gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tycker ni är riktiga äventyrare som vågar ge er in i gränderna! Men då får man ju också uppleva mera!Vilket vackert mandelträd!Kram

    SvaraRadera
  4. Mandelträden blev min favoritbild. Kram från oss.

    SvaraRadera
  5. Tänk vad underbart ni har det och vad mycket ni upplever. Ni är ena riktiga tuffingar på att ge er ut på det ena äventyret efter det andra. Men det är det som gör det intressant och spännande för oss att läsa om allt. Vilka fantastiskt fina sandaler, det skulle jag inte ha något emot att ha några heller. Ser också mjuka och goa ut. Vi hänger med ytterligare ett tag! Kramar 3 M

    SvaraRadera
  6. bookmarked!!, I like your blog!

    Feel free to visit my blog post :: affordable travel agency

    SvaraRadera