torsdag 26 augusti 2021

Öckerö

På fredagens fm gav vi oss iväg på en kortare tripp till Öckerö, där våra husbilskompisar Ulla och Torgny samt Ann och Leif väntade. När vi närmade oss Göteborg ville GPS damen att vi skulle ta av till Partille. Konstigt tyckte jag för det blir ju en längre väg. Spelar ingen roll, sa Ingemar vi har ju gott om tid. Senare kom jag på att vi hade nog vår GPS inställd på undvik betalvägar. 😀

Eftersom vi kör en omväg så blir överfarten av Göta Älv ganska långt upp.

Det är inte ofta vi kör i dessa trakter och nu först ser vi alla industrier. Till Torslanda flygplats körde jag för ca 50 år sedan, då sonen Stefan skulle besöka pappa i Sundsvall. Då var han i Sundsvall innan jag hade hunnit hem till Ulricehamn. Sedan 1977 är den flygplatsen nedlagd och ersatt av Landvetters flygplats.

Vi närmar oss färjan till Öckerö.

Kom inte med den första, men väl den andra färjan. Så vackert här ute och så mycket hus mellan alla bergsskrevor.

Koordinater till den plats där våra kompisar stod hade vi och nu leddes vi in på smala vägar.

När vi rundar buskarna får vi syn på dem. Vi körde in mot Torgnys bil och då bildade våra bilar en liten innergård. Allt för att hålla blåsten borta.

Till en början blev det fika och mycket prat om ditten och datten, det var ju ett tag sedan vi sågs, alla tre ekipagen. Planerat har vi gjort, men vädret har alltid ställt till det för oss, för man vill ju ha bra väder så vi kan sitta ute och umgås, det pågår ju fortfarande en pandemi, så man kan aldrig vara för säker.

Lite senare tog vi en promenad ner till badet. Inga badgäster och det kan jag förstå för varmt var det inte, även om solen var framme.

Strax nedanför husen står vi på en grusplan.

Senare dukade vi upp våra bord för kräftfest! Ulla hade fyra hattar med så 2 blev utan, men de hade egna huvudbonader med. 😁

Som vanligt smakade det bra även med kräftor från Lidl och lättätna var de. Nu skuggade husbilarna vår innegård och vi flyttade till nästa solsida.

På kvällen ordnade Leif med brasa till Ullas förtjusning. Egen ved hade de med och grillen blev perfekt för ändamålet.

Nästa dag ville vi se mer av ön så vi gjorde en tur runt de andra ställplatserna. Ganska fullt var det överallt.

Vi åkte bron över till Fotö.

Här finns en ny asfalterad ställplats med el.

Och här hittade vi bekanta (nästan grannar) som fått en jättefin plats med utsikt mot havet.

Andra har hittat bostäder nära vattnet. Kan man komma närmare?

Vi vände tillbaka och får se en scooter i full fart. Så skönt att de numera måste ha scooterkörkort. Det har vår granne (hemma) skaffat och det var mycket att lära sa han.

En sådan här båt passar mig bättre.

Vi som trodde att vi inte varit här på öarna tidigare, blev så snopna när vi såg den här parkeringsplatsen. För så där 13-14 år sedan hade vi köpt en Rimor Super Brigg på höstmässan och skulle testa den. Då åkte vi hit ut och sov över på just den här parkeringen. Vi hade bara inte kommit ihåg att det var här det var.

Även på lördagskvällen tände Leif brasan och vi grillade korv och myste av värmen från brasan. För nu börjar det bli kyliga kvällar.

Söndag morgon och dags att ge sig iväg innan alla sommargäster skulle hem med färjan. Även nu fick vi vänta på färja nr 2.
På väg mot Göteborg och Älvsborgsbron, som håller på med vägarbeten, kom vi på att vi kanske ska ta och hälsa på Ingemars syster i Lindome.

Sist vi hälsat på hos dem, upptäckte vi, var 7 år sedan. Det var verkligen på tiden. Vi slog en signal och de var hemma.

Eftersom vi kom i lunchtid så fixade Solveig till smörgåsar till kaffet.

I trädgården tiggde jag till mig en planta av den lila höstastern som var så fin.

Sen bar det iväg hem och vi kör den slingrande vägen mot Hällingsjö och kommer ut i Bollebygd

En sån trevlig avkopplande helg vi haft. Och så vackert det är i Göteborgs skärgård. Tyvärr så är det nog fullt på somrarna här ute, men sensommaren går nog bra. Det blir säkert en tur en annan gång åt detta hållet, ja hela Bohuskusten är fin.
Så här har vi åkt.

Nu väntar planering av resan till Italien. Det finns en del att ta tag i. Nu har vi skötsel av trädgård och blommor, så allt är klart inför vintern. Ha det gott!

1. Svar
    1. Det var en fantastisk helg, men kunde varit varmare och mindre blåst. Eftersom det fortfarande är augusti och inte september.

2. Vilken härlig helg ni haft, härligt att träffa vänner. Även om man skall vara försiktig.
    Kram 😎🐾

3. Så härliga bilder! öckerö är vi nyfikna på! :)

1. Både Öckerö, Fonö och Björkö är fina öar. Bästa tiden att besöka är nog på sensommaren eller tidig höst.

4. Vi tyckte också vi fick en fin helg tillsammans, fint väder fick vi också. Nu dröjer det tills nästa gång. Ha de bra!

5. Visst är det fint på Göteborgs Nordöar. Vår favorit är Hälsö, men nu är det för mycket husbilar ute. I år har vi bara varit där ett par gånger. Ha det gott

1. Ja nog var där fullt av husbilar, men det kommer att tunnas ut. Många far till sydligare länder och andra ställer av sina husbilar. Jo vi har många fina öar att besöka.

6. Visst är öarna i Göteborgs norra skärgård fina men de gör sig nog bäst off season. Vilken härlig helg ni fick, att det blåste syns inte på de fina bilderna.

7. Visst är öarna runt Göteborg fina med sina hällar o badmöjligheter. Då vi bor ganska nära färjeläget blir det inte att vi tar husbilen över utan det blir oftast personbilen. Lite synd faktiskt för vi missar de finna solupp- och solnedgångarna.
    Trots lite blåst syns det att ni hade det mysigt o trevligt där