tisdag 24 augusti 2021

Karlsborg

Vårt barnbarn Liam fyller 10 år i september, men då är vi inte hemma. Vad ger man en 10 åring i present idag? Tycker de har allt och mest är intresserade av telefoner och datorer (med spel). Vi valde att ge honom en upplevelse istället.

Så vi bokade en guidad tur på Karlsborgs fästning.

Mathias hade bokat en stuga till hela familjen på Karlsborgs Camping, för själva bor vi ju i husbilen. Åker man med farmor och farfar så kan man ju rita och måla, eftersom man har ett bord framför sig.

Vi hade inte bokat plats, så vi fick ta vad som fanns och det blev på en gräsyta utan ström. Däremot kunde vi boka en plats mitt emot deras stuga till på lördagen.

Någon tur med vädret hade vi inte, men det hindrade inte barnen från att bada. Långgrunt var det och de fick vada långt ut innan de kunde doppa sig.

Lördag morgon var det upp tidigt då vi skulle vara på fästningen klockan 10.00

Lånad bild från internet.

Inkörsporten till fästningen....

....och den stora gatan innanför murarna.

Vi fick lite sol i alla fall, men det blåste kyligt.

Vi gick den guidade turen med ett 20 tal andra personer. Att ta bilder från turen inifrån var inte tillåtet. Först fick vi se en film och vi satt i det som förr var fästningens skafferi. Här finns inga torn och stora rum, men vi fick börja med att följa en lång och trång gång, där dockor stod uppställda för att försvara fästningen. Man fick en bild av hur det hade sett ut då på 1800 talet. Många rejäla kanonskott som fick oss att hoppa högt.
Till slut hamnade vi i museet som låg i den stora byggnaden.

Vi gick igenom hela museet och Liam passade på att ta några kort på alla vapen, uppstoppade hästar och annat från tiden då här var ett militärt område. Så är det än idag men inte lika mycket som på 1800-1900. Här kan du läsa mer om hur Karlsborgs Fästning kom till.
Sedan gick vi ut i solen.

Vi väljer att köra strandvägen tillbaka.

Många segelbåtar ligger vid kaj.

De som bor på andra sidan gatan eller på hotellet, kan gå ner och ta sig ett dopp. Här har man gjort iordning flera bryggor med stegar, så det är lätt att ta sig ett dopp i Vätterns (kalla) vatten.

Om man inte kan parkera på campingen eller att ställplatserna är fulla så kan man övernatta här efter gatan. (Med eventuella oljud)

Tillbaka till campingen blev det Minigolf. Många år sedan jag spelade detta och det blev många slag för mig, för att få bollen rätt i hål. Vem som vann vet jag inte, men både Liam och Mathias hade väldigt få slag, så det var nog någon av dem.

Roliga gubbar i trä följde vårt spel.

Vid sista hålet började det regna och vi fick väldigt bråttom att avsluta spelet och ta oss till stugan och husbilen, som vi nu hade parkerat på den bokade platsen.
Hungriga var vi, men någon grill var inte att tänka på. Det fick bli korv i  stekpannan i husbilen, potatissallad och korvbröd.... det är mat det också. Sedan trängde vi ihop oss inne i husbilen medans regnet strilade ner på utsidan.
Nästa dag var det dags att ge oss av hem åt igen. Vi betalade 570 kr för 2 nätter. Och som tur var med ström en av dagarna.

Söndag morgon och dags att styra hemåt. En trevlig utflykt med barn och barnbarn. Man får passa på att umgås, vem vet när det blir en nästa gång.