måndag 11 november 2019

Problem med att hitta öppna campingar

Vi lämnar Gjirokastra för att fortsätta mot norr och Dürres. Vädret är till och från, vi hamnar ibland i riktiga skyfall.
Trots att det finns så många poliser ute med fartkameror, så tycks det inte stoppa en del fartdårar. Vi ser nog 5 olika poliskontroller.

Strax utanför Tepelenë visste vi att det skulle finnas ett "vattenhål" vi hade sett flera på vägen söder ut. Vattnet i Albanien är inte så gott att dricka, det passar bäst till tvätt och disk. Dricksvatten köper man eller fyller sina flaskor vid vattenhålen och det gjorde vi också.

Efter regn kommer solsken och visst stämmer det, men det kommer också en fantastisk regnbåge, den starkaste vi sett på länge. Och den var som en bubbla över den lilla byn.

Vi fortsätter efter en kort fikarast i blandat regn och sol. Möter flera ambulanser och polisbilar....kan det ha skett en olycka? Vi har inte sett någon, men i det här regnet var det stor risk för vattenplaning.

Kommer så till Dürres och enligt vår Googles maps på telefonen, så skulle vi fortsätta någon km innan vi skulle svänga av till vänster. Det är bara ett problem, vi är på en motorväg med två körbanor och cementsuggor som skiljer oss åt....ingen avfart. Vi fick köra 6 km innan vi kunde ta oss över till den andra sidan och in mot Dürres igen. Kommer till det ställe där vägen skulle finnas.....men ingen väg! Ställer åter in koordinaterna och nu hittade den en annan väg. In bland affärer och gatuhandlare innan vi till slut kom ut på rätt väg.

Nu hade det börjat regna igen och den smala vägen kändes lång....ingen skylt som visade att här skulle det finnas en camping och vi började att tvivla. Men rätt som det var var vi framme. En stor ställplats för husbilar, men vi var de enda gästerna. Det var ordentliga översvämningar och vi fick parkera på själva grusvägen. Säkert en fin plats när solen skiner och det är varmt.

På kvällen kollade vi om restaurangen var öppen och det var den. Här liksom överallt här nere så röks det en hel del och det även inomhus. Vi går in vid 19.30 och nyheter är på TV.  Då får vi se att det söder om Dürres varit en stor olycka, men eftersom vi inte förstår språket kan vi bara se bilderna och dra våra slutsatser.
Beställer sedan in grillad fisk med grönsaker. En rätt, som jag gillade, var den med grovriven potatis blandad med örter och friterad....jag åt 3 st. Jättegott!!
Fisken var också god,

Fick sedan en efterrätt, som vi inte hade beställt. Frukt med någon form av gelé , som var något smaklös.
Notan för denna 3 rätters måltid gick på 24€ inklusive 2 glas vin och lite dricks på det.
Sov sedan gott, medans åskan blixtrade och regnskurarna smattrade mot taket.

Det var ingen idé att försöka ge sig ut på någon form av promenad. Vi ställde istället in GPS på koordinaterna till den campingen i Mlini som vi stod på, när vi var på väg söder ut och där vi kunde tvätta. Nu är nämligen alla handdukar och badlakan smutsiga.

Molnen kommer och går och nu börjar solen titta fram.

Så äntligen kommer vi ner till havet igen.....tänk att hav och sjö kan ha sådan dragningskraft på oss.

Det blir många mil körda idag och kurviga vägar tar tid. Vid gränserna tar det lite extra tid att gå igenom småbilarnas passagerare, men vi har inga problem och  vi får stämpel i passet.  När vi närmar oss färjan mellan Lepetane och Kamenari har det hunnit bli mörkt och klockan är bara fem. Vi ville inte åka runt hela Kotorbukten igen, utan valde färjan den här gången för 9€.

När killen, som tog emot biljetten, hörde att vi var från Sverige ville han visa oss att han också hade varit där. Han hade varit i Stockholm och gått på Vasamuseet och visar oss bilder från museet på sin telefon. Något vi lagt märke till är att alla är så trevliga, hälsar och frågar om allt är bra och var du kommer från. Trevligt tycker vi.

När vi strax före 19.00 närmade oss infarten till campingen blev vi lite förvånade...det var helt svart och inte en husbil. Vi hade kört många timmar, det blev nästan 30 mil på kurviga vägar, så vi var trötta.
Vi parkerade och kopplade in strömmen, sov sedan gott, efter en sen middag.

När vi åt frukost kom campingägaren (tror vi det var) och förklarade vänligt att campingen var stängd, men det fanns en öppen camping lite längre bort. Och jag som skulle tvätta. 😟
Vi for till Lidl och handlade, sen var det dags att söka upp den öppna campingen. Enligt Campercontact så skulle det finnas 2 stycken en Autocamp Agava och en Camping Matkovica. Agava hittade vi inte, men nu står vi på Matkovica och här fanns också en tvättmaskin...så nu är tvätten fixad. Campingen är liten, men funkar helt ok.

Vi får sällskap av 2 danska och 1 norsk husbil och några mindre plåtisar, var av en var svensk.
I den ena danska husbilen visade det sig att vi hade en  följare på min blogg... i 5 år. Så roligt att få prata med Jette och vi fick tips på en sevärdhet i Polen. 😍

I går hade vi sol, regn och åska och +18 i luften, idag något bättre och mer sol och fortfarande har vi shortsen på. 😀