lördag 16 november 2019

Mostar


När vi träffade min danska följare Jette, så berättade hon att de skulle till Mostar. Jag visste knappt var det låg, än mindre varför stan var intressant. Ingemar däremot visste  att det var någon bro, som hade sprängts. Jag googlade och vi blev intresserade....kanske något vi också borde se.


Så vi lämnade Autocamp Matkovica och styrde i hellregn och dimma, mot Bosnien Hercegovina. Ju längre upp vi kom ju bättre blev vädret.


Vi passerar tre gränser, först in i BH och sedan ut efter ca 5 km och in i Kroatien igen. Passar på att köpa en säck med Mandariner efter vägen för 3 € och en påse torkade fikon. Tar av i Neum och kör till Metkovic och ny gränskontroll. Först ut ur EU och sedan in i BH och här ville de veta vart vi skulle och hur länge vi hade tänkt stanna....1 natt sade vi. 😀 


Vi får även solsken på väg mot Mostar och det känns bra efter allt regnande. Bra väg är det också.


Även här åker vi förbi odlingar av vindruvor och på gårdarna massor av nyskördade grönsaker, som säljs efter vägen. Vi hittar inte till ställplatsen, men då jag har den i telefonen på Google Maps, så lyckas jag lotsa Ingemar till platsen. 



Den skylten missade vi, men nu vet vi. Här kan man parkera och sova över, om man önskar för 10 € natt + 5 € för dag eller 15 € för 24 tim. Toaletter fanns, men det har vi ju själva i bilen. Vi bestämde oss för att göra besöket redan på eftermiddagen då det fortfarande var bra väder. På skylten står det Campanile och det är restaurangen där man betalar.    N 43°20'18", E 17°48'31" 



Sedan var det inte långt ner till den gamla staden och Stari most, den restaurerade bron. Som vanligt fick vi trängas med ett stort antal bussresenärer, kineserna var i majoritet.


Mostar blev av med sin bro Stari most från 1500-talet, under Bosnienkriget den 9 november 1993 och under en lång tid hade de en hängbro, som sedan ersattes med den rekonstruerade bron, efter donationer från  USA, Kroatien, Nederländerna, Italien och Turkiet   23 juli 2004 
   
,

Vi hade hoppats på att kunna besöka staden i bra väder, men nu har regnet hunnit ikapp oss och som tur var hade vi paraplyerna med oss. Tyvärr upplever vi att även den här staden har drabbats av turistfebern. Affärer i varje liten vrå och de flesta har ungefär samma utbud av souvenirer.




Det är ändå bron, som är den största magneten och den mest fotograferade och målade. Och visst är den pampig.






Tyvärr så gjorde regnet så att det inte blev så bra bilder, men det får ni ha överseende med.




Floden Neretva delar staden i två delar. Numera finns flera broar över floden, men mest känd är ändå Stari most.


Regnet tvingar oss tillbaka till parkeringen. Strax intill övergångsstället får jag se en 7- armad ljusstake i staketet. Undrar om de sätter ljus i den till jul?


När vi kommer tillbaka till husbilen har de flesta bussarna gett sig av och vi får en lugn natt. 
Gårdagens promenad på kullerstensgator har satt sina spår i kroppen och någon ny promenad blev det inte. Mostar är en fin gammal stad, men tyvärr så tar alla souvenirbutiker udden, av denna fina stad, som jag är glad för att vi gjorde en avstickare till. 


Betalar 10€ i restaurangen, då vi åker rätt så tidigt på torsdagens morgon, det blev aldrig 24 timmar. 


Det är skillnad på gränser och......



....gränser. På väg in i Kroatien fick vi köra åt sidan, medans en polis kollade igenom vår bil. Nu hittade han inget och vinkade åt oss att fortsätta.
Temperaturen har nu gått ner till +17 och det mulnar på, vi fortsätter mot norr och en ny camping. 

11 kommentarer:

  1. Spännande ställe. Det lägger jag på minne. Sovenierbutikwrna är något vi också gärna avstår. Ha en bra hemresa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hade vi vetat det tidigare så hade vi nog haft ännu bättre upplevelse av staden och absolut bättre väder.

      Radera
  2. Vi köpte en dagsutflykt till bl a Mostar från Dubrovnik och fick en härlig utflykt. Visst är bron otrolig och den lilla prototypen som byggdes först för att kolla konstruktionen. Sedan såg vi många fasader där kulhålen fortfarande vittnade om det tragiska kriget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi hade tänkt besöka Museet en mina ben strejkade. Fanns säkert mycket som vi missade tyvärr.

      Radera
  3. Det är fint där! Jag har lite konstigt minne, eftersom jag åkte dit enbart för att köpa migränmediciner. (Vi var i Kroatien, men de är extremt restriktiva, och det gick inte att få såna mediciner som jag får i Sverige, så läkaren rekommenderade Bosnien.) Det blev sträckkörning medan jag kräktes ... men bron är fin och jag tog foton av den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fy vilken tråkig resa med migrän, hoppas du kan göra bättre resa dit en annan gång.

      Radera
  4. Den bron och den omgivningen var jättefin trots regnet vännen. Ni hittar så fina ställen ni 2 o avis varje gång blir jag :-) Superfina bilder :-) Kram till er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi försöker hitta lite om landet vi åker i. Ibland blir inte bilderna så bra men de får duga och speglar väl lite av vad vi ser.

      Radera
  5. Vi var där 2002 när vi åkte med personbilen genom forna Östeuropa första gången och det var en oerhört varm dag +39 grader så vi orkade inte gå runt som tanken var från början. Några souvenirbutiker såg vi inte till bara en massa sönderskjutna hus ... i stort sätt alla hus hade skotthål. Skulle vara kul att göra om den resan nu och se hur det ändrats ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att det är en enorm skillnad mot idag. Du skulle nog bli besviken då du nu ser mest butiker och massor av restauranger och barer....allt för turisterna. Men stan är ändå intressant och jag saknade att vi inte besökte museet.

      Radera
  6. Det verkar vara en intressant stad Mostar och bron var fin men ett tråkigt öde. Dessa turistshoppar som finns överallt tar död på det genuina, tycker jag.
    Kram

    SvaraRadera