måndag 18 november 2019

Kustvägen och gratis ställplatser

Efter besöket i Mostar fortsatte vi ut till kusten igen. Nu följer vi den krokiga kustvägen, som vi åkte ner och det konstiga är att vi tycker vägen ser annorlunda ut....har vi verkligen åkt här för bara drygt en månad sedan?

Vi har märkt att det börjar mörkna tidigare än innan och det kommer det nog göra ända tills vi är hemma, därför blir det inte mer än ca 150 km /dag som vi kör.

Kuststräckan är verkligen vacker, men otroligt kurvig och Ingemar får ratta en hel del. Än så länge har vi tur med vädret. Överallt ser vi stora som små båtar som ligger tätt ankrade bredvid varandra.

Vi hade tänkt stanna över natt i Sibenik på en parkering Prilaz Tvornici N 43°44' 34", E 15°53' 07" nära vattnet och strax utanför centrum. Kanske skulle vi hinna ta en promenad och kolla in den gamla staden med dess gränder.

Bilden lånad från internet
Vår GPS visar först in oss på en gata, som visade sig vara avstängd, bara att vända och köra tillbaka igen och försöka med en ny.

Det skulle inte bli så lätt som vi trodde. Lång kö på den större vägen och vi trodde nästan det skett en olycka, vi gjorde som många andra, vände bilen och försökte ta oss ner på en annan väg. Kom ner i centrum...då var vägen avstängd igen! Vi gjorde flera försök, som du kan se på kartan, till slut åkte vi ut på den större vägen igen och hoppades att kön skulle vara borta och det var den. Svänger av och tänkte att nu skulle vi nog hitta parkeringen, men åter igen så var vägen spärrad och avstäng, nu gav vi upp. Fram med internet och Campercontact för att hitta en ny ställplats eller camping för nu var det mörkt och vi hade nog hållit på i en timma och snurrat runt på trånga gator. Någon promenad i Sibenik var inte att tänka på.

Kom så till Vodice och Autokamp Sime en glad och trevlig kvinna hälsade oss välkomna på både tyska och engelska. Vi var de enda gästerna. Senare på kvällen kom hon med nygräddade pannkakor. 😀 Vilken service.

Äntligen kunde vi koppla av efter den tråkiga rundkörningen i Sibenik. På morgonen kom Julija och sade hejdå. Efter att vi hade tömt vår toa och fyllt vatten betalade vi 170 kn ca 23 € (det nya priset för att hon hade installerat en tömningsvask) sedan kunde vi fortsätta norr ut.

Vi har ganska bra resväder när vi fortsätter, men vi har sett på väderleken att ett nytt oväder är på väg in igen.

Det är ont om öppna campingar eller ställplatser efter kustvägen. Vi har siktat in oss på Carlobago och hotell Zagreb     N 44°31'46", E 15°04'08" som vi stod på för fem år sedan.
Då stod vi gratis och det gör vi nu också. Under säsong kostar här 10€ och då kan man få bada i deras pool samt använda dusch och toa för 5€.
Under natten kom ovädret och vi trodde husbilen skulle välta i blåsten. Ingemar var beredd på att flytta bilen till en lugnare plats, men då mojnade vinden och vi kunde slumra lite.

Kroatien är vackert, men består mest av sten, åtminstone på den norra kuststräckan.

Vi fortsätter mot Slovakien och Pension Patrik, där vi stod på nervägen N45 31 58 E14 07 13 i Podgrad. Här får vi tag på ström igen och ett bra wifi för 17,50 € även här hade de höjt priset med 5€ sedan sist. Vi hann precis parkera innan regnet var över oss igen.

På morgonen passade vi på att duscha, tömma och fylla på nytt vatten innan vi fortsatte till nästa övernattningsplats.

När vi hade startat fick vi syn på den cyklist vi kört om på flera ställen, tydligen har vi ungefär samma reslängd. Tur det än så länge är uppehåll i regnandet så han slipper bli så blöt.

Sedan for vi vidare mot Italien. Nu är vi i EU länder igen och behöver inte visa pass längre.

Att hösten gjort sitt intåg även här nere märks och det är fina höstfärger.

När vi närmar oss Gemona del Friuli och den ställplats vi hittat så ser vi också att här har det verkligen regnat.

Nu har vi verkligen hittat en perfekt ställplats. Här står vi på stensatta platser och det finns ström och vatten på flera ställen runt omkring i parken, perfekt tömningsplats och det bästa av allt ....den är GRATIS!
N 46°17'19", E 13°07'18"

Ställplatsen är belägen i en park med fina trästatyer och intill ett hotell. Tyvärr så regnade det i natt igen och vi har ingen lust att ge oss ut i det blöta på någon promenad även om det skulle behövts.
Nu har vi också fått plocka undan shorts och badkläder. Nu är det strumpor sockar och varma tröjor som gäller.

Idag ska vi passera genom Österrike via motorväg och hoppas på att möta bättre väder när vi kommer längre norr ut. Vi är ganska trötta på storm och regn, som vi nu har upplevt de sista veckorna.
Idag +9 och vi hoppas på några solglimtar.

1. Jag hoppas ni får bättre väder framöver!

2. Lycka till på hemfärden. Tack igen för fina tips på resmål och ställplatset.

3. Hej väldigt trevlig att följa eran resa o även lärorikt. Varför kör ni genom Italien upp till Österrike o inte Slovenien?

1. Vi tyckte den vägen var bra på nerresan och vi visste inte hur vädret skulle bli. Skulle vara roligt att veta vem som skriver, du får gärna skriva under med namn även om du står som Unknown.

4. Oj så vacker kustväg ni körde, trodde först att du kört upp drönaren och fotat när jag såg att det var en bild från nätet ;-) Jättefint ställe men säkert inte så kul när man får snurra runt och ändå inte hitta rätt . Tur att ni hittade ett annat ställe att stanna vid istället. Tack för alla fina tips och för detta tipset där man ser vart ställplatsen är och koordinater dit...Tack vännen. Kramar

1. Haha Jag har inte kunnat testa drönaren än, för små ytor. Måste träna på en fotbollsplan tror jag. 😁 Den sista platsen i Italien var toppen. Synd bara att det regnade. Säkert mycket upptagen på vår och sommar. Kramiz

5. Visst är kustvägen i Kroatien otroligt vacker! Fina bilder och bra tips på övernattningar på er väg hemåt.

1. Ja oavsett vilket håll man åker på så är det vackert...men dyrt på sommaren tror jag. Vi är nöjda med vår resa genom Kroatien.

6. Nu har jag läst lite om eran resa. Trist med regn och sådan blåst, det är något som jag inte tycker om, otäckt när det rister i bilen. Fin väg ni kört. Hoppas ni får det bättre högre upp nu och ta det fortsatt lugnt.