lördag 24 november 2018

Calpe och fina husbilsvänner

Från Villajoyosa fortsatte vi mot Benidorm. Man undrar ju hur de där arkitekterna/husbyggarna och kommunen tänker när de tillåter sådana här byggnader. Den ena högre än den andra.

Och inte skulle jag vilja bo där heller.

Däremot är det mysigt att gå efter strandpromenaden i Benidorm. För nästan precis 7 år sedan var vi här tillsammans med Ulla och Torgny och det har kommit till en hel del byggnader sedan dess.
Nu fortsatte vi förbi, för vårt mål för idag var ju Calpe.

Efter att ha kollat runt på de 4 ställplatser som finns här i Calpe, kunde vi bara konstatera att nästan alla var fullbelagda, så vi tog in på Camping Austral (som också är en ställplats) men här var priset det dubbla 27 €, men den låg nära centrum.

Även här byggs det på höjden, men folket börjar protestera, många mister sin utsikt mot havet.

Nu blev det en ny promenad in mot stan och vi kom upp i sammanlagt 7180 steg dvs 4,3 km....heja mig/oss! 😁👍

Här i Calpe, har kommunen och folket tröttnat på alla husbilar som fricampar på gatorna runt den lilla sjön.
 De har infört förbud för övernattning i husbilar, som inte står på ställplats eller camping. På vägen tillbaka till campingen fick vi se vilket resultat det kan bli om man inte följer de nya reglerna....tur vi läst på och tagit in på campingen.

På kvällen fick vi kontakt med Bitte och Lars-Åke, som bor här i Calpe. Vi bestämde att träffas nästa dag.

De kom på eftermiddagen och hämtade oss  och tog oss med till sin nya lägenhet alldeles vid insjön. Wille passade på att testa Ingemars knä.

De har en mysig inglasad balkong, där vi intog Cava med tilltugg.

På kvällen lämnade vi huset (det är deras fönster som lyser till vänster) för en kvällspromenad till en restaurang.

Vi gick ner mot den nu mörka stranden där vågorna rullade in. Några ungdomar kände på vattnet med fötterna, men det är nog kallt för ett bad nu. 😁

Strandpromenaden är jättefin.

Vi gick vidare till en Chinesisk restaurang. Det blev både förrätt (vårrullar) och friterad kyckling med ris samt lite glassgodis till efterrätt och självklart husets vin. Att äta på China restauranger gillar vi, men alltid glömmer vi att det serveras massor av mat. Vi orkade knappt äta upp allt, så vi fick med en "doggy bag"....nästa gång tror jag vi ska dela på portionerna, även om det är väldigt billigt att äta här. 😁

En trevlig kväll med goda vänner, säger man inte nej till. Ibland får även jag vara med på bild.

Vi vandrade hemåt till vår kära husbil och det blev inget bloggande på kvällen.....jag var alldeles för trött.
Tusen Tack! Bitte och Lars-Åke för en jättetrevlig eftermiddag och kväll.
I morgon lämnar vi Camping Austral och far vidare några mil, kanske hittar vi något nytt ställe att stanna på.

1. Visst är det kul att träffa nya och gamla vänner!

2. Kul att träffa vänner. När vi ser era bilder ser vi fram emot vår Spanienmånad i mars (trots att vi fortfarande är kvar i häftiga Mexico)

1. Ja vi följer er fantastiska resa i Mexico. Välkomna ner i mars. 😁

3. Det är väl trevligt att ni kan träffa vänner sådär bara ☺️Vi skulle aldrig parkera sådär efter gatan...då får man skylla sej själv, en del är fräcka som bara den. Ha det bra nu.

1. Ja det är alltid trevligt att träffa husbilsvänner och det konstiga är att man har alltid så mycket att prata om. 😁

4. Vi missade Calpe-avfarten när vi åkte förbi :) Såg klippan från vägen och det fick räcka denna gången. Nästa gång vi passerar kanske vi stannar.

5. Härligt att följa er! Calpe besökte vi på vår hemresa i våras och då blåste det full storm. Nu längtar vi till vår kommande resa ner, som blir i februari. Må så gott
    Ann-Sofie och Lennart

1. Den här gången hade även vi tur....ingen blåst! Calpe är fint finns nu en fin promenadväg runt sjön. Ha det gott!

6. Benidorm är speciellt, känns nästan overkligt! Som en amerikansk stad i en öken. Fast med tyskar på permobil.