lördag 17 november 2018

Fricamping eller ställplats, vi testar

Nu har vi flyttat på oss ...igen...😃 Vi har nu slutit ringen kan man säga...för vi står åter på Dream Hills hos Kurre och Tina (dottern).

Tina har åkt hem med alla barnen, skollovet är slut, men Kurre är kvar några veckor till.
Vad har då hänt sedan vi lämnade Playa Carolinas? 😏
Jo, innan vi lämnade passade vi på att gå en promenad runt kullarna på så där drygt 2 km, bättre än inte gå alls. Vi har också träffat på ett par svenska bilar som fricampade.
Vi har märkt en minskning på antalet fricampande husbilar, inte lika många som tidigare. Mycket kanske för att Murcias kommun inte tillåter fricamping.
Hur tolkar man då den här bilden?....kolla husbilen....den har inget kryss!

I viken bakom berget här, har det stått massor av husbilar. Det finns en skylt med kryssad HB, men när vi kom förbi var det 5 st som inte kunde läsa eller förstå skyltningen.

Stigen går över "berget" och man får ha koll på var man sätter fötterna, mycket rullgrus.

Som vanligt har Ingemar kikaren med....man kan ju få se någon fågel....gärna en sällsynt.

Det tog inte lång tid att gå runt och vi fortsatte sedan ner till stranden. I playa de los Cocedores vik, finns det en hel del grottor i sandstensbergen, här brukade fiskarna förr söka skydd. Idag samlas det mer skräp i hålorna. Några har haft gallergrindar för, men de är uppbrutna.

Det blåser inte så mycket på den här sidan, men något bad blev det inte idag.
Här kan du få veta mer om stränderna i området och att Blå flagg betyder t ex
att det är en internationell miljömärkning för fritidsbåtshamnar och stränder som finns i 45 länder. 2018 är 10 svenska hamnar och 5 stränder godkända för Blå Flagg. Varje hamn eller strand med Blå Flagg måste uppfylla ett antal kriterier inom områdena vattenkvalitet, säkerhet och service, miljöutbildning samt information.

Nu är det totalt 96 andalusiska stränder som har blivit tilldelade en Blå Flagg. Denna spanska region är en av de mest populära destinationerna för turister från inlandet, med sin, flera kilometer långa, kustlinje.

Tillbaka till husbilen och lite fika.

Efter Playa Carolinas åkte vi ju upp i bergen. Hamnade sedan i Los Alcazares och på ställplatsen Area Narejos. Det är inte första gången vi besöker den, men det är några år sedan sist.

Bilden kan innehÃ¥lla: himmel, moln och utomhus
Vi hade tänkt stanna i 2 nätter, men vi tyckte det var för mycket flygplansbuller och trångt på platsen, dessutom urdålig mottagning för tv, så vi flyttade nästa dag till den nya ställplatsen vid La Marina...Area El Pinet Playa. Inte lika fullt, som i Narejos, och både billigare och lugnare och betydligt bättre TV mottagning. Vi betalade 10€ (med el +2€)

Här kan man tömma också, men det kostar 6 €, mot för 2 € vid Anibal

Den här platsen kan säkert bli bra när han fått ordning på allt. Gångavstånd till byn där affärer, restauranger och caféer finns. Nu är det tomt på parkeringen nere vid vattnet, antagligen bortkörda av polisen.

Det regnade på natten i Narejos, men under dagen har det varit uppehåll. På spansk TV kunde vi på kvällen se, att stora mängder regn hade kommit i Valenciatrakten och upp mot Barcelona. Även slukhål hade uppstått.

Gatorna fulla av vatten och i tunnlar och under broar fick brandkåren rädda en del bilar, som inte kom någonstans pga allt vatten som samlats. Affärer och parkeringshus var fyllda av vatten. Vi hade tur som inte var i de trakterna även om San Javier nära Narejos också hade drabbats av skyfallen.

Här i El Pinet kunde Ingemar äntligen få se på spansk TV. Till och med jag, som inte är intresserad av sport, tittade när det var tävling i en sportgren vi inte sett tidigare...att gå på händer!
Fast det började med att hoppa rep, sedan ställa sig på händerna och gå upp för trappor, ner igen och sedan balansera på som på bilden. Tufft gjort och en annorlunda sportgren. 😃

Nu blir det lite tvättning och städning av HB, samt umgänge med mågen.