onsdag 21 februari 2024

Från Cabo de Gata till havsparkering och lampproblem.

Från orten Cabo de Gata for vi vidare över halvön som också heter Cabo de Gata.

Det är vackert att åka här, men inte lätt att hitta någonstans att stanna, eftersom det är ett naturreservat.

Till slut hittade vi en plats där de hade öppnat bommen, så att även vi med HB kunde komma in. Den stängs nu när våren är på intågande och då är det bara personbilar som får köra in.

En fin strand och här passade vi på att fika. På andra sidan var också en badvik med en lång trappa ner.

Vi fortsatte sedan mot Las Negras, men inte heller där hade vi någon tur. Ställde in GPS på Agua Amarga, men då ville den ha in oss på en jättesmal väg och där ville vi inte åka.....bara att vända och ta oss därifrån.

Lika illa var det i Agua Amarga som vi besökt tidigare, nu var det förbjudet att stå vid stranden och ställplatsen var inte intressant för oss. Vi bestämde oss för att köra vidare.

Finns de som kämpade i backarna.

Sen finns det de som sover i tält och har allt de äger med på en cykel. Tror inte jag skulle vilja leva så, men ett underbart friluftsliv har de.

Nästa stopp blev vid en rastplats. Byggnaden vi ser i bilden är ett övergivet projekt av ett hotell. Kan vara så att pengarna tagit slut.....vem vet, så synd bara att det står och förfaller. Tyvärr finns det många sådana här byggnader i Spanien.

Nu siktade vi in oss på en grusplan strax innan Villaricos. Här har vi stått tidigare, men då var det bara ett 30 tal husbilar här. Nu var det minst 100 HB. Grusplanen är stor, ingen service. Det står skyltar vid infarten om husbilsförbud, men oftast gäller de inte under vintern. Husbilarna står som packade sillar, in-backade mot skogen.

Vi ställde oss lite på sidan om de andra bilarna och sov gott på natten. På morgonen tog vi en promenad ut mot udden. Den blev faktiskt 1,3 km lång. På väg tillbaka ser vi på skyltarna att här är det förbjudet att bada.....

.....likaså att campa på stranden.

På kvällen upptäckte vi att lampan på bordet inte funkade. Ingemar började söka efter felet. Hittade att ingen ström gick fram till uttaget. Dags att kolla säkringarna.

Eftersom vi inte hittade någon trasig säkring stängde Ingemar sängen, men glömde släcka lampan. Jag tyckte det luktade konstigt när vi hade ätit. Kunde inte släppa att det luktade varmt, vi lyfte sängen och fick då se att lampan var på och hade smält ner ett hål i plasthöljet samt bränt stolsdynan, som låg intill.
Ibland är det bra att ha en näsa som reagerar på lukter. Kan bara fantisera om vad som hade hänt, om vi hade lagt oss att sova??!!

Vaknade nästa morgon av fortsatt fint väder och en vacker vy. Idag blir det besök på en chines-butik för att se om vi kan hitta en ledlampa som passar till den under sängen. Vågar inte ha en så stark lampa där igen.

På torsdag väntas +24gr men blåsigt.

1. Först och främst vilken tur att ni kände doften av bränt. Tänk om ni lagt er eller lämnat bilen, fy vad som kunde hänt.
    Sedan är det inte klokt hur mycket husbilar det är på rull neråt Medelhavet. Hur ska detta sluta. Visserligen kan man ju njuta av sol och bra temperaturer även om man inte är precis vid vattnet även om det också är mysigt:

1. Ja jag har en väldigt känslig näsa för lukt och tur är väl det. Ja längre söder ut mot Malaga är det fruktansvärt mycket husbilar. Där vi står nu är det helt ok. Men jag läser och hör att det är fullt på alla ställplatser och campingar i Torreviejatrakten också. Där vi står nu är det perfekt för oss med fin utsikt och ca 10 km till tömning.

2. Ni hittar verkligen fina platser ändå tycker jag men mala vägar och trångt vill man inte köra på med en husbil. Tänk att det är så mycket ledigt folk så det är så fullt denna tiden på året som kör husbil. Där hade du din skyddsängel som sa åt dej att titta efter en gång till under sängen vilket var jättebra att ni inte lämnade bilen, då vet man inte hur det hade slutat. Var rädda om er och kör försiktigt.

1. Ja nog är här mycket folk. Och inte bara pensionärer, vi har sett många yngre också med små barn även många ensam-åkare. Det blir nog ingen mer tur till södra Spanien för oss alldeles för mycket folk och trångt. Fast där vi står nu är ok. Ja ibland ska man väl ha tur också, det kunde ju ha slutat riktigt illa.