onsdag 14 december 2016

Veckans händelser från La Pinet

Vi är fortfarande kvar på grusplanen i La Pinet tillsammans med minst ett 30 tal husbilar till. När vi kommer tillbaka i februari, får vi  se om vi fortfarande får stå här. Än så länge har inte polisen, som kört förbi, sagt något. Tömning och påfyllning av vatten kan ske på den första av ställplatserna vid San Fulgencio köpcentra för 2€.

Ibland blir det en kort promenad efter stranden.

Fiskarna är i full gång med sina spön, om de får något är oklart, men annars kanske de inte hade stått här. 😁

På lördagarna är det marknad i San Fulgencio. Vi blev allt lite imponerade av storleken på marknaden idag. Tidigare har det varit en enda gata, nu var det på flera gator och även ett flertal caféer och matställen att vila benen på.

På marknaderna kan man hitta massor av fina grönsaker och blomkål går det åt i massor.

Här finns verkligen fina Granatäpplen. Köpte hemma, men de var både små och "kärnor" var hårda, här är de betydligt saftigare och godare.

Julmusiken flödade och även den levande musiken.

När jag fick se de här fina klänningarna för ca 500 kr så tänkte jag på studenterna och de som ska på Nyårsfester....Jag skulle inte kunna sy en sådan klänning för det priset.

Tillbaka på grusplanen såg vi den här lilla Rödhaken sitta på cykelhandtaget på bilen framför oss.

För några dagar sedan gick vår nyckel, till garage och skåpen ute, sönder....helt enkelt i två bitar. Nu sökte vi upp Carrefour i Torrevieja och för 8.50€ fick vi en ny.

Onsdag och dags för ett besök hos min frissa i San Fulgencio Urban Look...ganska nöjd med resultatet den här gången också, nu får vi se om vi hinner med ett nytt besök till våren på hemvägen. 👍

Idag har vi flyttat på oss d v s in på en ställplats. Det vankas regn och vi behöver ladda alla datorer och batterier inför resan hem.
Vi har inte haft så mycket sol, som det brukar vara här nere....och vi tar ut ganska mycket från batterierna, så de behöver en ordentlig uppladdning.

Solen kom fram genom molnen och Ingemar var inte sen med att plocka ut en stol för att njuta några minuter. 😃

Själv tar jag fram mina garner, sist blev det ett par tofflor. :)

Lucia var det igår och vi fick en så fin bild av sötaste och yngsta Lucian i vår familj. 😍
Firade med pepparkakor och varmt Glüwein (närmaste glögg man kan komma).

Det är lite svårt att få någon julstämning här nere....det stämmer inte riktigt.
Kanske beror det på temperaturen, som oftast ligger på ca +18 gr.
Vi gör vad vi kan för att få till lite av julkänsla i alla fall.
Små röda ljus (till min mammas lilla handgjorda ljusstake) hittade jag på marknaden.

Nu väntar vi på att det ska bli lördag, då ska bilen städas, kylen ska tömmas och bilen ställas på långtidsparkering vid Alicantes flygplats och vi ska åka hem och träffa alla våra barnbarn och barnbarnsbarn....det händer ju en hel del med de små på 2 månader.
Trevlig fortsättning!

1. Det är inte så mycket julstämning här heller. Snöfritt och plusgrader som det är

1. Hoppas att det blir lite snö mot jul i alla fall. Jag gillar snön :)

2. Det är inte mycket julstämning här heller, men lite rött finns med. Ha en bra hemresa! God Jul och Gott Nytt År!

1. Nej det är svårt att känna julstämning när man är söder ut. God Jul och Gott Nytt År!

3. Tråkigt att dom förbjöd att stå på den långa parkeringen ovanför La Pinet. Gissar att det inte står en enda bil, varken personbil eller husbil där nu.

4. jag har också fått pippi på blomkål.......river och gör blomkålsris, så gott och så enkelt. Ha en bra hemresa och God Jul!

1. Nu har jag fått Ingemar till att äta det också annars är han ju en potatisälskare :)

5. Vi önskar er en trevlig hemresa och hoppas vi ses när ni kommer tillbaka.

1. Tack! vi hoppas också få se er någon gång nästa år. Skulle gärna köpa ett par sandaler till.....de var kanon. :)

6. Svar
    1. Visst är det mysigt....men saknar de riktigt små...och julkänslan.

7. Åh, vilka härliga, loja dagar i den spanska vintersolen! Här på västkusten har vi också haft sol idag men en minusgrad vilket betyder svartis på gatorna. Livsfarligt! Mysigt att komma hem till familjen i jul - flyg försiktigt!

1. Jag hoppas ju på lite snö och broddarna får vi väl plocka fram :) Flyget är väl ingen höjdare, som jag ser fram emot precis, men för att komma snabbt hem så får jag bita i det sura äpplet och sätta mig på ett plan. Ha det gott.

8. Trevlig läsning som vanligt Maggan. Önskar er en fin jul hemma. Vi planerar nu för bouleträff i Ulricehamn den 11-13 aug. Vi kanske ses där om inte förr. Hälsa Ingemar. Kramar från Bernt & Birgitta.

9. Vad kul då kanske vi ses i Augusti.....för ni får inte besöka Ulricehamn utan att besöka oss också :) Kram till er båda och en God Jul!

10. Så trivelig å følge dere på turen. God reise hjem og god jul til dere begge :-)

11. Ha en trevlig hemresa då till Svedala,vi har ca 15 cm snö!

God Jul o Gott Nytt År........Kram

12. Om Birgitta varit med, hade hon köpt blomkål och något liknande falukorv, det är jag säker på.