lördag 19 september 2020

Höstjobb

 

Nu börjar höstarbetet i trädgården. Lökar ska planteras och andra ska tas upp för vinterförvaring. Klippte äppelträdet i augusti, men nu var det dags att plocka bort en hel del vattenskott igen. Några äpplen att förvara till jul, blev det inte i år, rönnbärsmalen tog de få äpplen som fanns. Nu vet jag att det finns fällor för just rönnbärsmal så blir det inga rönnbär nästa år ska jag investera i malfällor.
Klippte ner vallmoplantorna i juli och nu har de börjat blomma igen!


I våras planterade jag ut mina Dahlielökar, tyvärr så gillade de bruna sniglarna de fina skotten så det var bara en Dahlia som klarade sig. Jag plockade upp lökarna igen och satte dem i krukor och nu (lite väl sent) börjar de blomma. Tyvärr så är de väldigt känsliga för frost.
Rosorna har gillat denna sommar och efter varje blomning ar jag klippt dem och då svarar de med nya blommor. Det roliga med denna rosa ros är att den från början var röd.  😄


Ibland får vi mycket efterlängtade besök. Det var länge sedan Noel var här och lekte med pappas gamla leksaker, men nu kom de fram.


I år hade vi satt rosenbönor vid det armeringsjärn, som Ingemar hade fixat. Baljorna blev nästan 20 cm långa och det var spännande att se vad som fanns inuti, bra hjälp fick jag av Noel som var lika nyfiken som jag. Men råa bönor är lite giftiga, så de måste tillagas först.


Och vist var det fina bönor, som verkligen passade till namnet Rosenböna, så rosa som de var. Problemet var vad skulle jag göra med dem?? 
Tur att man idag kan googla på nästan allt, men några riktigt bra recept hittade jag inte. Jag kokte dem i ca 10 minuter och tyvärr så förlorade de färgen, men smakade bra i maten. Kan nog använda dem i grytor mm.


Vårt nyaste lilla barnbarn Alvin 4 månader har upptäckt hur kul det är att vända sig från rygg till mage. Han kommer nog inte att ligga kvar på "filten" farmor gjort, när hans pappa var liten, så länge till. Dags att upptäcka världen utanför. 


Snart dags att plocka upp bryggorna och möblerna från flotten. Noel ville fiska med farfar en sista gång.


Visst nappade det.....men tyvärr bara små abborrar...men lyckan att ha fått napp var ändå stor.


Många går i skogarna nu och plockar korgar fulla med svamp. Vi gick ut till brevlådan och hittade, för första gången, fina champinjoner. De måste ha kommit upp på natten. Stekte och gjorde en underbar sås på dem.


I våras skulle jag slänga några röda, gröna och gula chili, som blivit dåliga. Hittade en massa frön och testade på att sätta dem. Nu är de nästan som små miniträd, med massor av chilisar. Den första gula har jag plockat och snart blir det fler. Vi kommer nog ha chili så länge vi lever, för aldrig hade jag trott att det skulle bli så mycket och chili måste man vara sparsam med i maten....den är ju jättestark!

   

Björnbären ger en god skörd i år, när de äntligen har fått komma ner i gjorden igen. Vi hade dem i stora krukor under tiden vi målade och fixade väggen de stod vid. Nu ska man inte ha Björnbär vid en husvägg, så nu har de fått flytta ner till förrådshuset. Har man magproblem, så ska björnbär och te på bladen vara bra, förutom att de är väldigt nyttiga.


Inte bara bönor och björnbär, som ska skördas.


Tomaterna ger bra skörd i år också. De kan plockas gröna och mognar efter hand. Vi har haft gröna tomater med i lådor i husbilen och har de har räckt ända till i november. Tacksamt att odla och skörda. De avlånga, är plommontomater från Spanien. 


I år har jag köpt 2 blåbärsbuskar och nu ska jag ut och plantera dessa. Ska bli spännande att se och smaka på egna blåbär. 

2 kommentarer:

  1. Nu har ni verkligen skördetid! Så mycket skoj att skörda och en del lite ovanligare sorter. Jag är så feg att jag inte vågar plocka champinjoner även om jag visste att det var det som växte vid gräsmattekanten. Har otrolig respekt för "vita svampar".

    SvaraRadera
  2. Champinjoner kan man inte ta fel på, om man en gång har känt lukten. Smakar dessutom mycket mer än de från affären. Ja tomater har jag redan plockat in ca 5 kg av, och mer lär det bli. Björnbären äter vi bara. Kul att ha lite i frysen till vintern.

    SvaraRadera