söndag 8 mars 2020

El Cau och dess konstnärer


I går gjorde vi en utflykt till El Cau, som ligger ca 50 minuter från Dream Hill i Torrevieja. 
El Cau ligger i det gamla stenbrottet i Sierra del Ferrior. Det var  Mariano Ros, en gammal stenhuggare, som tillsammans med 3 vänner, Candido, Vicente och Pere, skulpterade figurer i stenbrottet mellan 2000-2008.
Skulturerna eller konstverken ska man nog säga, kommer från Elche och trakten omkring. Här kan du hitta kyrkan Santa Maria, Lady of Elche, La Carrahorra, stadens sköld och mycket annat. Men nu börjar vi .....ni får räkna med ett antal bilder.


I de här trakterna finns fina vägar, även för husbilar och vi tog oss via AP7, som delvis är gratis, med personbil upp mot Elche. Tyvärr så hade jag inte min puck till mitt program i datorn med, så nu blir det Google maps, som får visa ungefär hur vi kört. Vi valde den blå vägen.


Väl framme fanns en stor grusparkering.
 N 38°19'04,7", W 0°41'36,8" eller N38,322154 W000,694561


Nu börjar promenaden som ska vara ca 800 m..... och jag som bara hade sandaler, men jag får väl hålla koll på var jag sätter fötterna. 😏 Rekommenderar gympaskor eller dylikt. 😉



En bra skylt som visar vart vi skulle gå.


Det var en stenig väg upp, men inte värre än att jag kunde ta mig fram.





Många fina typiska vårblommor som  Getoxalis efter vägen.


Första figurerna vi träffade på.





Ju längre upp vi kom desto mer figurer och målningar på marken och på bergsväggen.













 Nu var det inte mer än +20 idag, men vatten och fika rekommenderas att ha med. Platser för att inta det medhavda fanns. Vi hade fruktstund. 😃


 Här inne... ett vårdhem Sopram Pascualita Tari.


Bra att ta gå in i vid ev regn, bord och stolar, men säkert skönt också en varm sommardag.
Här kunde man skriva sina namn i blocket, men det var fullt, skulle behövas ett nytt.


Många små stenar med figurer av olika slag.



En okänd blomma, som påminner om vår kattfot.


Efter en timmas vandring runt bland alla konstverk, så var det dags att bege sig ner mot bilen igen.




En fantastisk dag och visst kände jag av min höft på nervägen och klarade av att inte vricka foten, men det var verkligen värt ett besök där, så mycket fantastiska konstverk utmejslade i berget av dessa 3 män. 
Kan rekommendera en utflykt hit, men glöm inte fika. 😁

6 kommentarer:

  1. Det såg verkligen häftigt ut, noterat detta. Ha det gott
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så härligt ni ser ut att ha det och vilka härliga kort 😊 med dom sandalerna går det nog bra...jag har likadana och dom är så sköna 🥰 jag har gått mycket i mina så tyvärr börja dom bli utslitna...får ta mig till Spanien igen och köpa nya 😉
    Har du köpt dina här hemma eller i Spanien?
    Ha det fortsatt gott☀️😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har köpt skorna här i Spanien och det här är nog det 7:de paret.😁 Går i dom jämt hemma så de slits ut. Bästa skor jag haft.

      Radera
  3. Vilket härligt utflyktsmål, men lite för långt för en dagsutflykt då vi har ca 17 mil till Alicante. Har ni som varit mycket här nere några andra förslag på dagsutflykter från Aguilas? Tips mottages tacksamt. Vi kan ju inte bara hänga på golfbanan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja det är ju lite väl långt för en dagsutflykt. Jag tror det finns en hel del att se runt Cartagena och det är väl inte lika långt dit från Aguilas. Ska kolla närmare.

      Radera
    2. Vackra Cartagena besökte vi förra året, men några andra platser där borta har vi inte besökt.

      Radera