torsdag 19 mars 2020

Borta bra men hemma bäst

Äntligen hemma.... och det känns skönt.
Lite friare här i Sverige än i Spanien. Vi har nu satt oss i karantän 2 veckor och dottern handlar åt oss.

När vi skulle tanka bilen innan vi körde till flyget, fick Ingemar betala i förväg genom en lucka i övrigt var stationen stängd. Ville de köpa tobak så var det också genom en lucka.

Alla restauranger var stängda, man undrar ju hur de ska överleva när de inte får in några inkomster. Och Spanien, som till stor del vid kusten, lever på turisterna. Nu är allt stängt och tillbommat. Är det någon som bryter mot förbudet blir det dryga böter.

Vi startade vid 8.00 i går morse och då var det lugnt på vägen.
Framme vid flyget kl 9.00 där lämnade vi Tina och Kurres bil på ECO parking, de körde oss sedan till flyget. De hade fullt upp med att ta hand om bilar och köra till flygplatsen, några valde att gå i stället för att åka med Eco-bussen. Alla ville hem till sina hemländer.

Framme vid incheckningen blev vi tillsagda att hålla ett avstånd på 1-2 m. Väl framme vid disken så blev inte avståndet mer än drygt halvmetern och hon, som tog emot bagaget, hade ingen mask, medans många servicekillar och städare hade det.

Nu blev det en lång väntan för planet skulle inte gå förrän 12.05 under tiden kom de och sanerade bänken vi satt på. Inga affärer eller restauranger var öppna, men vi hittade en coffee-bar där vi kunde köpa oss lite dricka. Vi 11 tiden hörde vi att några började tjoa och klappa händerna... de hade då öppnat en av de barerna där man kunde köpa sig en smörgås och kaffe. Förstår att det var glädje för många. Vi hade förberett oss så vi hade mackor med i ryggsäcken.

Vi lämnar Alicante runt 12.20, äntligen var vi uppe i luften för en något gropig hemfärd....det blåste bra och vi verkade ha motvind....men vi landade 15.30 och kunde lättade gå mot parkeringen där dottern Tina väntade på oss.

Kändes skönt att vara hemma igen för här kan vi röra oss i trädgården eller åka ut till stugan, där vi inga grannar har. Det är hårdare tag i Spanien, ingen får gå ut inte ens vara på stranden ensam, då kallar polispatrullen in dem.

I trädgården har överraskande blommor börjat titta upp, jag hade alldeles glömt att jag planterade ner en massa gamla tulpanlökar i rabatten. Nu blir det spännande att se vilka färger och storlekar det blir. Och vädret har idag bjudit på sol och vackert väder även om temperaturen bara ligger på +8 grader.
Ha de gott alla och var rädda om varandra. 💖