måndag 20 november 2017

Besök av husbilskompisar

Dagarna går fort här nere i Spanien. Mörknar gör det runt 18 tiden, lite senare än hemma i Sverige. Temperaturen sjunker fort när solen går ner, så några ljumma kvällar blir det inte.
I fredags fick vi besök av (husbils)kompisarna Ulla och Torgny. När de hörde att vi var här så kom de i sin husbil. Parkera kunde de göra..... bara 25 meter från huset.

Fika gjorde vi på framsidan där vi har sol. Alltid lika kul att träffa kompisarna här nere.

Ulla hade med sig en stor och fin julros och nu fick vi anledning att åka på en Chinabutik för att skaffa en kruka till den.

Eftersom det var lördag så passade vi på att göra marknadsbesök också. På kvällen blev det mat och trevlig samvaro.

På Chinabutiken fick jag tag på virknålar och garn......nu ska här virkas tofflor för det är kyligt på golven och det är vi ju inte vana vid.

Torgny och Ulla fortsatte på söndagen tillbaka mot Malaga och sitt hus i Marbella. Kurre började klippa och sätta upp Vinrankan, som  var risig och illa skött. Det gjorde han bra, Ingemar fick vara hantlangare med en hjälpande hand emellanåt.

Han och Ingemar höll på hela kvällen med att montera ner en gammal ställning och binda upp Vinrankan på den nya. Dessutom kunde de nu montera de nya borden som ska stå här under. Stolarna fick stå kvar i förrådet så länge, det är i kyligaste laget att sitta på den här sidan nu i vintermånaderna, men till sommaren när solen står högre och rankan fått fart då blir det nog en skön skuggig plats.

Måndag morgon och Ingemar och jag tog en promenad till Consum och den här gången hade vi både väskor och "dramaten" med oss.
Det första som åkte ner i vagnen var mitt godis... häxvrål, medans  Ingemar hämtade sina chokladkakor.

Köttdiskarna är fulla och har bra priser, men den här gången blev det laxkotletter, som jag ska servera till middag. I går fick Kurre en favoriträtt....leverstuvning med potatis och lingon.
Om någon som läser undrar vem Kurre är..... så är det dotterns man... vår måg, som bor här nere emellanåt, där värmen gör att han mår bättre.

Det blev en fullastad "dramaten" som Ingemar fick ta hand om, men också en välbehövlig promenad.

Tillbaka i huset tog jag mig an min uppgift....att fålla upp gardinerna med klisterremsor. Ni vet sådana man pressar på. Lite pill var det, då järnet var alldeles för varmt trots att jag hade skruvat ner det på lägsta temperaturen, men till slut fick jag till det med hjälp av Ingemar.

Nu är alla gardiner i alla rummen klara. Kurre har fixat med elkontakter och annat pyssel, som det alltid finns i ett hus, nu slappar vi resten av kvällen med internet och korsord....precis som i husbilen 😀

Temperaturen idag +22 på dagen men bara +10 på natten.
Hör att det ska bli snöoväder hemma....tur vi är här.

Bildresultat för tecknade smileys

1. Vi har ingen "Dramat", men istället två cykelväskor och en stor ryggsäck, att lasta i när vi är ute och reser.

1. Vi har bara en cyklel här, men det är alldeles för backigt för att cykla (ingen elcykel). Bättre att promenera :)

2. Ni ser ut att njuta o ha det bra😄Visst har vi snö här uppe i norra delarna av Sverige😆 så sola o njut i värme .

1. Som du vet Dessan så gillar jag snön, men det är gott i solen också.

2. Jo vintern gillar vi också, annars skulle vi inte bo där vi bor. I går gick jag med ett leende på läpparna när jag gick o handlade😄Det var verkligen jullikt o stora snöflingor som trillade ner. Skulle ändå åka o njuta lite i värmen som ni gör🤗

3. Det är praktiskt med Dramaten när man ska handla. Har en liten kylryggsäck som jag stoppar i värmekänslig mat och så ner med sen i Dramaten.
    Kul med besök av vänner.

1. Funkar jättebra med Dramaten och dessutom får vi motion. Haha

4. Ingrid.ejenstam@telia.commåndag, 20 november, 2017

-22 grader i Mattmar Jämtland där min son Patrik bor. Så det blir en skillnad på 44 grader.