torsdag 27 juli 2017

Mot Öland

För några veckor sedan bestämde vi med kompisarna Annica och Thomas att vi skulle ta en tur till Öland....och nu är vi på väg dit. Första väderprognosen såg jättebra ut med sol och värmen, men nu har den ändrat sig till att det ska bli kallare och regn...jaja vi får väl se.
Vi kommer till Kalmar och söker oss till den parkering vi stod på när vi skulle besöka Öland för ett par år sedan.


 Den här platsen är gratis, men utan service och ligger nära slottet 
N56 39 27 E16 20 49


Även den här gången besöker vi badplatsen och sandskulpturerna.





En svanfamilj gör oss sällskap när vi tar en promenad ut på bryggan.


Det blåser friskt, så något bad blir det inte.


I stället tar vi en promenad i omgivningarna. Under min barndom och ungdom tillbringade jag många somrar här i rosornas stad, hos min farmor och farfar ....


.....på Långviksvägen 29. Huset har fått ny färg och staketet har bytts ut mot en mur, men i övrigt ser det ut som då för 70 år sedan.


Vi promenerar runt i kvarteren, med många fina gamla hus och trädgårdar och jag får många minnesbilder av svunna tider.


Tillbaka i husbilen sover vi sedan gott till klockan 7 och vaknar av att en stor maskin klipper gräset på andra sidan gatan. Sedan är det dags att åka vidare mot Öland.


Passerar Svinö och gratisparkeringen vid bron, välbesökt i dessa tider.


Kalmar har vuxit och det finns många nya områden som för mig är helt okända.
Jag fick med nya och gamla Kalmar i ett foto, med slottet, kyrkan och vattentornet som riktmärken. Lite synd att småstadsidyllen från förr försvinner med dessa höghus. Tyvärr så verkar det som om det bara är pengar som styr i samhället numera, inte bara i Kalmar utan i alla städer.


Nästa inlägg handlar om Öland. 
Hej svejs för denna gång!


4 kommentarer:

  1. Är imponerad av sandskulpturerna Vet du hur länge dom finns kvar? Byggs det upp nya när dessa blivit förstörda, det är så jag menar.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Öland, en resa som vi kan göra hur många gånger som helst, för där finns hur mycket som helst att göra o se. Hoppas nu att ni får mycket sol o värme.

    SvaraRadera
  3. Imponerande sandskulpturer! Vädret är kanske inte lika imponerande ... ;)

    SvaraRadera