söndag 2 juli 2017

Liten tripp med husbilen

Nu har det jobbats en del på hemmaplan så jag tyckte det var dags för en minitripp med husbilen. Vårt första mål kan ni nog gissa er till när ni ser den här bilden.

Eftersom vädret inte var det bästa, så var det fler en vi som tänkt oss ett besök här.... i varuhusens mecka. 😁
Själva husbilsparkeringen var fullpackad, visst fanns det någon enstaka plats kvar, men trånga var de, men jag har en man som är riktigt duktig på det här med parkering och han lyckades trixa in oss på en av platserna.

Har de, som märkt upp platserna, inte tänkt på att man ska öppna en dörr också. 😕

Innan vi tog oss in i varuhuset passade vi på att äta. Jag var inte sugen på köttbullar eller husmanskost (det kan jag laga hemma) En ordentligt tilltagen räkmacka, fick där emot tandvattnet att rinna. Vi blev ordentligt mätta båda två.

Sen bar det iväg in i "meckat" jag hade en lista med vad vi skulle titta efter. Det mesta som stod på listan kom med och lite annat också, som vi kom på att vi behövde, när vi såg det. 😁

Vi fortsatte sedan mot Varberg och Getteröns camping, där äldsta dottern hade sin husvagn uppställd. Efter besöket där var det dags att kolla in en ställplats för natten.  Här ute finns flera ställplatser att välja på till olika priser. Vi gör en sväng ut mot Marinan, men idag behövde vi ingen havsutsikt, så vi fortsatte.

Badplatsen ligger öde....tacka för det, när vädret är urdåligt, vem vill bada då?

Vårt val stannade på Varbergs Flygklubb. priset nu var 170 kr/dygn. Tanken på att sitta ute en stund slogs genast bort, då det blåste nästan halv storm, men det var ovanligt varmt ändå...nästan åskvärme.

Varför vi valde Varbergs flygplats, var för att sonen Peter med sambo skulle åka luftballong på fredagskvällen, en 30 års-present till honom för 2 år sedan. Förra gången de skulle upp blev det dåligt väder och vi tvivlade starkt på, att det på kvällen, skulle gå att flyga i det här vädret.....vilken otur de har.
 Vi stannade till fredag middag, men sen gav vi upp, vädret såg inte ut att lugna sig något.
Vi hade tänkt försöka få tag på ett nytt bord till husbilen (som går in genom vår lucka) Det tidigare kunde vi bara ta fram om vi lyfte sängen (fransk bädd) där vi har stort packutrymme. Hittade inget i Varberg, så vi vände tillbaka till Ullared och se.... där på bottenvåningen hittade vi ett som passade oss precis. Vi hade tidigare inte hunnit ner till bottenvåningen och trodde inte de hade campingmöbler....vilken tur vi hade. 😀
Nu var det dags att börja hemfärden, men först till Ullareds ställplats GPS N57 07 55,9 E 12 44 05,4  för att tömma tankarna och passa på att äta lite. Sen var det vilken väg vi skulle välja hem. Vi fortsatte 153:an mot orten Ätran, där vi svängde av mot Mårdaklev.

Helt plötsligt får vi syn på ställplatsskylten, mitt i byn Mårdklev. Vi undersökte inte platsen något närmare, så några uppgifter om pris mm har vi inte.

På flera ställen skymtar vi ån, men den täta vegetationen ger inte många tillfällen till att fota.

Vi åker förbi många fina och väl underhållna hus och bondgårdar....med vällingklockan på taknocken. En trevlig väg att åka och lite trafik var det också.

Så här såg vår korta mini tripp ut.

Tillbaka i Ulricehamn kunde vi packa ur mat och alla saker vi köpt bland annat denna fina Dahlia, som inte stod på listan.

Nu har vi kommit in i Juli, så nu är det nog dags att så smått börja planera för vår resa mot Polen mm.