onsdag 26 augusti 2015

Sista dagarna genom småländska skogar.

Vi lämnar Vombsjön vid lunchdags, då det hade börjat bli lite mulet och kör lite norr ut. Vi hade upptäckt att gasolen börjar ta slut, alltså riktar in oss på Älmhults gasol och fortsätter välja de små vägarna. Åker för förbi en del fina vattendrag och genom fina bokskogar.

En del vägar håller på att få ny asfalt och vi får ändra vägval till Älmhults gasol.
N56.52560 E014.37630
Vi tankar 22 L(11kg) för 198 kr, ett bra pris tycker vi. Intill har de en affär där det tidigare varit loppis, idag var det outlet, alltså kläder och skor samt fiskegrejor . Ingemar hittade lite olika drag för halva priset och jag lite ankelsockar för 5 kr/st.

Nu var det dags att hitta en lugn nattplats igen. Vi fortsätter mot Älmhult och vidare mot Diö. Kör in mellan villorna och hittar vägen ner till en båtplats vi fått tips om.

Här står vi ensamma på parkeringen som är en stor grusplanen, med belysning hela natten. Här finns ingen service, men vi har inga problem med det.
N56 38 20 E014 12 39

Äntligen kan vi få testa grillhinken vi köpte på Öland. Vi har inte vågat tidigare, då det varit alldeles för torrt i markerna. Det blåste lite och vi fick ingen riktigt fin yta på kotletterna....inte förrän Ingemar kom ihåg att vi hade ett gasolskydd från Marocko i bilen. :)
På kvällen kom en liten regnskur.
Många fina kärror står under tallen, de är till för båtfolket när de ska frakta sina saker till båtarna.

Vi sover gott på natten och vaknar till två maskiner som dundrar på utanför, en väghyvel och en grävskopa. Det visade sig sedan att de både breddat och förbättrat vägen hit ut till båthamnen.
Vi tar en promenad på morgonen.

Det finns ett tiotal små båthus på udden och ett fin ovalt fikabord.

Efter en fika kör vi vidare mot Ljungby och sedan mot Bolmsö. Innan vi kör över till ön var vi fikasugna så vi kör ner till en ny båthamn med stor grusplan, där man säkert också kan stå över en natt. N56 53 27 E013 46 23

Vi har mött många husbilar och de flesta var från Tyskland, även en hel del personbilar från Tyskland. De har oftast semester i augusti. Framför oss på färjan Bolmsö - Sunnaryd hade vi en tysk bil, med Maggiolinabox på släpvagnen. Den kan fällas upp och blir ett sovtält, smart idé.

Genom de småländska skogarna kör vi och det står både husbilar och personbilar vid vägkanten, folk gick med plockare....alltså var det lingon de plockade. Nu får jag längtan efter att ta en skogstur i stugan.
Vi fortsätter vår färd och nu har vi siktet inställt på Kinna. Där bor vår yngste son och vi tänkte göra en kort visit hos dem. Det var även dags att söka upp ett av trafikverkets rastplatser för tömning av toan. Här kan du ladda ner Rastplatskartan .

Efter besöket gjorde vi en avstickare till Skutesjön och dess ställplats, men där fanns inte en husbil, så vi kör vidare.

Nu ska vi leta en ny nattplats och den här gången blir det bredvid Ljushults kyrka. Oftast finns det bra parkeringar vid kyrkorna och den här var inget undantag.

Endast vi och en granne i närmsta huset. Gatljus alldeles ovanför bilen. Det här får bli den sista platsen vi sover på innan vi är på hemmaplan igen.

Vi har haft en jätteskön tur med fantastiskt väder, badat och träffat trevliga husbilskompisar.

Det blev ca 150 mil som vi kört runt i södra Sverie, billigaste dieseipriset har varit 11.99 kr/L och det är de senaste dagarna.
Nu väntar lite husjobb och bärplockning, innan det är dags att börja planera för höstens resa.