torsdag 14 januari 2010

Vävstolen en avkoppling

Jaha nu har det gått några dagar utan bloggande, men det finns ju annat att göra. Som att plocka bort julen, städa, tvätta, prata i telefon, sy och väva ja det finns alltid mycket att göra. När det gäller vävning är det ju så att jag satte upp min väv långt före jul, men det har varit så mycket annat som tagit upp min tid, så de få minuter som blir över har jag inte kommit så långt på min matta. Men nu har jag satt igång. Det här med vävning har i många år varit en dröm. Eftersom jag sytt mycket under åren så har jag också fått mycket tygrester som jag ville använda till något. Så när jag läste om en vävkurs här i stan för några år sedan, så passade jag på att anmäla mig. Jag hade aldrig suttit vid en vävstol tidigare. Nu måste jag läsa lite om hur man gör så jag gick till biblioteket och lånade alla böcker dom hade om vävning. Lärde mig på kursen hur man solvar och satte upp väven i vävstolen mm. Efter ett par terminer så lade man ner kursen pga för lite intresserade. Och jag som hade börjat samla på mig massor av mattrasor. Då skaffade jag mig en egen vävstol. Nu har jag ett eget vävrum och har klippt en massa remsor av alla tyger. Det är bra att ha något att göra när vi är ute med husbilen, det går utmärkt att klippa tygerna i bilen, även om det dammar en hel del, jag får ju städa själv. Att förvara alla nystan, gärna efter färger, är ofta ett problem. Jag löste det med skåp från IKEA som hade en massa lådor. Dessa lådor rymmer enormt mycket mera än man tror, och jag har bra överblick av vad som finns i dom. Den matta som nu sitter i vävstolen ska bli i svart och vitt med inslag av lite grått. Här nedan en matta i rosa och blått. Så kan det bli när man har många smånystan med olika nyanser. Jag klipper remsor av allt möjligt såsom jeans, t-tröjor, skjortor, lakan ...ja allt som går att klippa eller riva. Det jag inte skänker till insamlingar av kläder går till mattrasor. Att sätta sig vid vävstolen är för mig väldigt avkopplande, samtidigt som jag gör något kreativt.

1 kommentar:

  1. Den rosa och blå mattan påminner om en matta mamma hade när vi växte upp, den var mer fyrkantig än rektangulär bara.
    Vad duktig du har blivit. Vävning var nog inte riktigt min grej även om jag tyckte det var kul att lära mig grunderna, men jag gillar inte all städning som är ett måste efteråt :D

    SvaraRadera